31dbbbc-0Onlangs kwam ik op de site van ProBlogger en zag daar een knop voor de 31 Days to Build a Better Blog Challenge. Dit is een online workshop die 31 dagen duurt en helpt om je als blogger te ontwikkelen en je blog te verbeteren. Deze workshop is door Darren Rowse van Problogger opgezet.

Dag 1: Maak een elevator pitch voor je blog

31dbbbc-1

De eerste opdracht in deze workshop is het maken van een elevator pitch voor je blog.

Als persoon heb je – als het goed is – een eigen elevator pitch. In een paar korte zinnen of maximaal 30 seconden kan je dan vertellen wie je bent, wat je doet en wek je de interesse van de ander om te willen doorvragen.

Voor mijn eigen blog heb ik drie kernwoorden: sociale media, communicatie en mindmapping

In mijn ogen hebben deze drie thema’s met elkaar te maken. De uitdaging voor deze opdracht is om het dusdanig te verwoorden dat voor iedereen duidelijk is waarover mijn blog gaat, wat de onderlinge samenhang is tussen de onderwerpen en waarom mijn blog interessant is om te volgen.

Communicatie

Het is voor mensen niet mogelijk om niet te communiceren. Alles is communicatie. Mensen en organisaties kunnen niet zonder communicatie. Communicatie gaat over contacten, gemeenschappelijkheid, overdragen en verbindingen.

Sociale media

Dit is een verzamelbegrip voor allerlei internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie zoals tekst, beeld, geluid en video op gemakkelijke wijze met anderen te delen en te beoordelen. Het sociale karakter van deze middelen maakt ze bij uitstek geschikt om op gemakkelijke wijze persoonlijk te communiceren. Met de komst van sociale media is in mijn ogen iedereen in staat om aan de slag te gaan met media en te gaan creëren en delen.

Mindmapping

Mindmapping is een techniek om op breinvriendelijke wijze inzicht en overzicht te creëren in complexe hoeveelheid informatie. Met mindmapping kan je als mens effectiever worden en beter gebruik maken van je eigen associaties (verbindingen die jezelf maakt). Met het gebruik van beeld en andere elementen kun je op een veel krachtigere wijze communiceren dan met tekst alleen.

Met deze korte uiteenzetting van de drie onderwerpen kom ik tot onderstaande elevatorpitches.

Korte elevator pitch

Alexis van dam blogt over de samenhang tussen communicatie, sociale media en over inzicht krijgen in processen met behulp van mindmapping.

Lange elevator pitch

Ik ben Alexis van Dam. Ik ben een creatieve communicatie professional en ben gespecialiseerd in communicatie en sociale media. Ik ben trainer in mindmapping om mensen en organisaties te helpen op een breinvriendelijke wijze effectiever te zijn en inzicht te creëren in processen. Mijn interesses gaan ook uit naar de ontwikkelingen op het gebied van visualisatie en internet. Ik schrijf over bovengenoemde gebieden en beoordeel interessante websites, software, ontwikkelingen en deel mijn favorieten en andere relevante zaken. Wil je inzicht krijgen en op de hoogte blijven over communicatie, sociale media en mindmapping bezoek dan mijn persoonlijke website en weblog op www.alexisvandam.nl.

Wat vinden jullie van mijn pitch? Graag hoor ik jullie feedback, alvast bedankt!

7 Responses to Build a Better Blog Challenge: Elevator Pitch
  1. Erg leuk om meer over elevator pitches te lezen.  Het wordt in Nederland ook steeds meer gebruikt en ik denk dat iedereen moet leren om zichzelf in korte tijd bondig maar overtuigend te presenteren.

  2. @Rebecca, bedankt voor je reactie. Elevator pitches winnen meer en meer aan belangrijkheid. Ze zijn in mijn ogen belangrijk voor een adviseur en ondernemer.

  3. Kitty Kilian 07/11/2009 at 16:26 Reply

    Ik maak ongeveer elke drie dagen een andere – het valt niet mee:  inhoudelijk interessant én leuk geschreven.  Die van jou heeft een keurige inhoud maar kan hij ook wat lekker leesbaar?

  4. @Kitty, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens dat de lange versie een goed voorbeeld is van alles verwoord maar niet ‘smooth geformuleerd’ 🙂 Bij de herziening neem ik dat zeer zeker mee. Is de korte elevator pitch wel ‘lekker leesbaar’?

  5. Kitty Kilian 10/11/2009 at 14:06 Reply

     

    Alexis van dam blogt over de samenhang tussen communicatie, sociale media en over inzicht krijgen in processen met behulp van mindmapping.

    Heel zakelijk: ik begrijp dat je (want dit is marketing cq journalistiek) vanuit de lezer moet denken. Wat kan het de lezer schelen waar jij over blogt? (En de samenhang tussen communicatie en sociale media en inzicht door mindmappen.. dat geeft jouw interessegebieden aan maar de zin klopt niet) .. kortom.. als lezer wil ik weten: wat kan ik opsteken van die Van Dam? Een betere pitch zou dus zijn: Mindmappen is de snelste weg naar inzicht bij ingewikkelde problemen. Alexis van Dam legt uit hoe… enz. Volgens mij kan er maar 1 kernboodschap in een pitch.
     

  6. @Kitty, dank voor onderstaande suggestie voor ‘mijn’ nieuwe pitch. Ik ben zo vrij geweest deze aan te vullen.

    “Mindmappen is de snelste weg naar inzicht bij ingewikkelde problemen.”

    “Alexis van Dam legt via zijn blog uit hoe technieken zoals mindmapping, visualiseren en middelen zoals socialemedia/ socialenetwerken bijdragen aan slimmer en effectiever werken.”

  7. Kitty Kilian 11/11/2009 at 07:44 Reply

    Yep. Maar die moet dan dus wel bovenaan je blog. Dus de vraag is:  waarom staat die er niet? Geloof je er zelf toch niet in, in een echte elevator pitch ?
    De langere tekst die er nu staat (achtergrond enz) kan er eventueel achteraan. Maar mooier zou zijn om dat in een apart blokje te zetten. Overigens kun je ook ‘zoals’ nog vervangen door ‘als’.
    Nog meer weten? Mail maar.
     


[top]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *