29 Apr 2009
29 April, 2009

De psychologie van Twitter

3 Comments

hierachy-of-tweets

Onlangs kwam ik via een tweet, op de website van The Innovation Diaries terecht. Op deze site stond een blogpost met een interessante titel: “The hierarchy of tweets analysing the psychology of twitter“. In eerste instantie dacht ik, het moet niet gekker worden met al die hype-aandacht over Twitter. Na even geen blogposts over Twitter te hebben geschreven, kon ik mij mooi op andere onderwerpen richten. Toch trok de titel mijn aandacht. Omdat ik geïnteresseerd ben in het fenomeen Twitter en vooral de impact voor communicatie, heb ik het artikel gelezen. Abraham Maslow heeft onderzoek gedaan naar de beweegredenen van mensen. Hij kwam met een indeling van de menselijke behoefte in de vorm van een piramide. De auteur van het artikel deelt tweets en het gedrag van mensen op Twitter in. In een vorige blogpost heb ik onderstaande Twitter-termen beschreven. De vijfdelige onderverdeling ziet er als volgt uit.

  • Psychologisch: dit zijn de tweets die gaan over de basisbehoefte van mensen. 
  • Behoefte aan veiligheid en zekerheid: aldus de auteur staan in deze categorie tweets die informatie delen. Dit zijn de tweets met links naar interessante informatie. 
  • Behoefte aan sociaal contact: dit zijn de @replies. Deze @replies (tweets) zijn er om met elkaar te discussiëren. 
  • Behoefte aan waardering en erkenning: hoewel het in het begin ging om het aantal volgers dat je hebt, is er nu consensus londer Twitteraars dat de hoeveelheid retweets belangrijker is. 
  • Zelfontplooing: in deze laatste categorie zou je zelfreflecterende tweets kunnen onderbrengen.

Hoewel het wellicht wat ver gaat om Twitter te vergelijken met de behoefte van de mens, zijn er wel overeenkomsten. Twitter is een menselijke vorm van communiceren op internet. De vertaling naar de behoeftepiramide van Maslow is aardig gedaan. Klik hier voor een volledige beschrijving van de 5 lagen met voorbeeldtweets.

Wil je wat hulp bij een analyse van je Twittergedrag, dan kun je via onderstaande twee diensten wat meer te weten komen: Twitterfriend & Twanalyst.

Hoe denken jullie over deze indeling van tweets?

3 Responses to De psychologie van Twitter
  1. Mijn naam is Mark Nuyens en ik doe de opleiding Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik heb voor het vak Cultuur & Media een essay geschreven met ongeveer dezelfde theorie: http://www.marknuyens.com/overig/essay_mark-nuyens.pdf

    Overigens moet ik erbij zeggen dat ik dit artikel, en de hele theorie op zich, niet eerder ben tegengekomen tijdens mijn onderzoek rondom dit onderwerp (om toch nog een beetje erkenning te krijgen 😉 )

    • Beste Mark, bedankt voor je bericht. Het is inderdaad wel een aardig onderzoek. Er zijn natuurlijk ook andere onderzoeken die bijvoorbeeld twitteraars indelen op basis van psychologie. De tweets van mensen zeggen veel over de verstuurder van de tweets. Ik ga je essay eens lezen… Succes met je opleiding.


[top]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *