bing1Microsoft is al een tijd bezig om haar zoekmachine te verbeteren. Google is verruit de meest gebruikte zoekmachine in de Westerse wereld. In Nederland mag Google rekenen op een marktaandeel van boven de 90%. Echter is thuisland Amerika heeft Google meer concurrentie van Yahoo en Microsoft. Echter, het is geen publiek geheim dat de populariteit van de zoekmachine van Microsoft schril afsteekt bij die van Google. Andere Live-diensten zoals Hotmail zijn wél populair.

Live-gang Bing

bing2

Met de live-gang van Bing – de oude zoekmachine heette Live – gaat Microsoft op de visuele toer. Hoewel, alleen het beginscherm heeft een visuele achtergrond. De zoekresultatenpagina is behoorlijk sober. Waar Google eenvoud en soberheid uitstraalt, heeft Bing de achtergrond van bijvoorbeeld een Grieks dorpje. Reden dat Microsoft probeert zoekmarktaandeel van Google af te snoepen is de lucratieve advertentiemarkt. Met Bing wil Microsoft zich onderscheiden van de andere zoekmachines en positioneert het de nieuwe aanwinst als beslissingsondersteuner; zie het persbericht.
In de zoekresultaten geeft Bing inzage in de structuur van de website en toont het een preview van de website. De andere Live-diensten zullen worden ge-rebrand in Bing-diensten.  De zoekmachine integreert bijvoorbeeld ook bevindingen en reviews van reizen of restaurants.

Zoeken op zijn Bing’s

bing3

MSN Search, Live en nu dan Bing? Aldus Microsoft wilde ze de nieuwe zoekmachine een naam geven die klinkt als je iets hebt gevonden. Een soort aha-erlebnis, vandaar de naam Bing. Het zal nog wel even duren voordat Bing de marktleidersrol van Google over kan nemen. Op de dag dat Bing werd aangekondigd, lanceerde Google namelijk [intlink id=”857″ type=”post”]Wave[/intlink]. De zoekmachine van Microsoft krijgt in ieder geval een broodnodige update. Nieuwe naam, nieuwe ‘look-and-feel’ en mogelijkheden.

Hoe denken jullie over Bing, ga je het gebruiken of blijf je bij Google?

Elders op het web

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *