18 Apr 2011
18 April, 2011

AIDA, facebook en socialmedia

0 Comment

Iedereen die iets met communicatie, sales en/of marketing van doen heeft, kent het bekende AIDA-model. Dit model is voor het eerst gepubliceerd door E.K. Strong in 1925,  zie ook Wikipedia. AIDA is een acroniem voor: Attention,Interest, Desire en Action.

AIDA, staat in het Nederlands voor:

  • Aandacht: aandacht opwekken
  • Interesse: belangstelling of interesse opwekken door positieve aspecten te belichten
  • Drang: interesse omzetten in drang, verlangen en/of voorkeur
  • Actie: iemand overhalen tot actie zoals aanschaffen product/ dienst

Facebook als kanaal voor AIDA

Getsatisfaction.com, een blog en organisaties die zich richt op community ontwikkeling en management, heeft onderstaande invulling gemaakt van het AIDA model en gebruik van Facebook. Door het gebruik van zoekmachines zoals Google en de aggregatie van content van allerlei sites zoals (Youtube, Yelp etc) door Facebook is dit het perfecte kanaal om Aandacht en interesse en zelfs Drang te creëren. Bekijk onderstaande infographic, origineel.

Klopt het?

Wat vinden jullie van deze uitwerking van AIDA in het socialmedia tijdperk?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *