28 Jun 2009
28 June, 2009

De helden van Marcom09

0 Comment

marcom09

Hoewel het al even geleden is dat ik op 3 juni de vakbeurs heb bezocht voor de marketingcommunicatieprofessionals, heb ik wél interessante dingen gehoord en mensen ontmoet. Vandaar toch een kort verslag van de Marcom 09 beurs. De Marcom 09 beurs wordt elk jaar door Adformatie georganiseerd. Het thema van dit jaar was: “Tijd voor echte helden”. Dit jaar was Marcom09 in de Amsterdam RAI. Voorafgaand had ik een aantal sessies op de website geselecteerd die ik zeker wilde bezoeken. Aangekomen in de RAI heb ik een beetje rondgelopen over de beurs. Veel professionele stands. Een aantal standhouders herkende ik van de Marcom 08 editie. Er was een apart gedeelte voor de online standhouders, zelfs met een eigen podium. Enerzijds vind ik het onderscheid tussen online en offline niet zou moeten worden benadrukt omdat in mijn ogen het niet meer een keuzes is. Anderzijds is het een methode om aan te geven wat er allemaal mogelijk is op online gebied. Zowel online als offline marketing profiteren van elkaars gebied. Een symbiose tussen beide werelden zou erg goed zijn.

Van Strategisch Meeting Managament tot Crossmedia

Al snel begon de eerste sessie over Strategisch Meeting Management. Deze sessie besprak op welke wijze meetings strategisch kunnen worden ingezet. Het is belangrijk om op een strategische wijze meetings te integreren in de totale marketingmix van een organisatie. Meetings leveren ideeën op en verbinden mensen. Door nieuwe ideeën komen nieuwe dingen tot stand, brengt innovatie en dat is weer goed voor de organisatie. Het is belangrijk om het effect van de meetings te meten. De meeste organisaties gaan niet strategisch om meetings die ze organiseren. De spreekster gaf aan dat – net zoals Maslow – er vijf niveaus van meten zijn. Het laagste niveau is de ‘opbrengst van een event’. Vervolgens kan men meten wat o.a. de invloed van een bijeenkomst is op de verkopen van een merk. Daarna kan men de toepasbaarheid van de bijeenkomst meten. Het voorlaatste meetniveau meet of de deelnemers iets hebben opgestoken. Het hoogste meetniveau is peilen van de reactie en het oordeel van de bezoekers.

Registratie van deelname aan een evenement is net zo goed als het evenement zelf een contactmoment, denk goed na over de inrichting van het registratieproces. Het is goed om stakeholders te betrekken bij de organisatie van meetings, of zelfs samen met hen de meeting te organiseren. Internet speelt een steeds belangrijkere rol voorafgaand, tijdens en na de bijeenkomst. Vooral na het evenement wil de energie die tijdens het evenement is opgeroepen nogal eens verdwijnen; dat is jammer!

Kruisende media

De tweede sessie die ik heb bezocht ging over crossmedia en ‘1-op-1-communicatie’ en bereik. Deze presentatie werd gegeven door Peter Luit. Marketing gaat over aandacht; aandacht wordt echter schaars door de overvloed aan stimuli. Crossmedia gaat over de mediakanalen en het mediaproces.

“Het web is als lijm voor de media!”

Internet is instaat om alle nieuwe en traditionele media aan elkaar te koppelen. Hier volgen een paar prikkelend stellingen uit de presentatie, wat vinden jullie ervan?

  • “Je klant is je beste reclamebureau!”
    Klanten die over jouw bedrijf vertellen zijn geloofwaardiger dan welke marketingactie je ook bedenkt.
  • “Na taal is internet de belangrijkste uitvinding!”
    Zelfs belangrijker dan de boekdrukkunst.
  • Vraag de doelgroep: “Hoe communiceer ik met u?”

De presentatie van Peter Luits is hieronder te bekijken.

Ik had nog een paar interessante sessies vooraf bedacht, maar ik kwam een aantal mensen tegen die ik van Twitter kende. Geheel op impulsief hebben we ‘twunch’ gedaan. Gezellig lunchen met twitteraars. Daarna heb ik nog verder over de beurs gelopen en kwam nog een aantal mensen van Twitter tegen.
Al met al een gezellige dag. Helaas kon ik 4 juni niet aanwezig zijn heb daarmee Joseph Pine over het boek Authenticity moeten missen, graag verwijs ik naar deze blogpost voor een verslag daarvan. Concluderend, veel mensen ontmoet en gesproken.

De helden van de marketing? Dat zijn gewoon de marketeers zelf, mensen maken marketing!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *