Tijdens een etentje bij jouw favoriete restaurant hoor je dat iemand aan de tafel  naast jou aan het inchecken is… Inchecken? Dat doe je toch op Schiphol met je bagage en om je plaats in het vliegtuig te bemachtigen? Waarom zou ik moeten inchecken in een restaurant? Hoe moet ik dan uitchecken? Waarom moet ik Foursquare gebruiken en niet gewoon Facebook? Wat gebeurt er als ik dan al zou inchecken? Door Foursquare meer mensen in je restaurant op bezoek.

Horecabaas, zag bij een ander restaurant de check-in sticker…

foursquare mayorJe bent eigenaar van een of meer restaurants en soms hoor je wel eens iets over inchecken op locaties. Moet jij als horecabaas iets met die check-ins doen? Moet jij iets beheren? Kost dat dan geld, dat Foursquare? Mensen checken ook in via Facebook, wat moet ik daar dan mee? Hoe kom ik aan die check-in-sticker om op mijn raam te plakken naast die van Tripadvisor? Dit artikel richt zich op de eigenaar van een restaurants en wat die met Foursquare kan doen.

Jouw restaurant staat al op Foursquare!

Wat is Foursquare? Het is een GPS-locatie-gebaseerde socialmedia dienst die voornamelijk via smartphones wordt gebruikt. Het belangrijkste doel van Foursquare is dat haar gebruikers inchecken op een fysieke locatie (restaurant, winkel, kantoor, club, etc) en dit vervolgens delen met vrienden/ contacten. Op basis van GPS weet Foursquare waar de gebruiker zich bevindt en welke plekken er in de buurt zijn. Ben jij eigenaar van een restaurant, dan is de kans zeer groot dat jij al virtueel aanwezig bent op Foursquare, zonder dat je het weet. Het zou zomaar kunnen dat mensen al ingecheckt hebben en zelfs foto’s en tips hebben geplaatst!

Wat te doen met de check-ins?

Als bezoekers inchecken, kan het gedeeld worden met hun contacten binnen Foursquare. Ook kan het (automatisch) gedeeld worden met vrienden op Facebook en/ of Twitter. Op deze manier zien de contacten van de ‘inchecker’ waar diegene op dat moment is. Men vertrouwt nu eenmaal vrienden meer dan een eigenaar die zegt dat zijn restaurant geweldig is. Als de bezoeker is ingecheckt, kan die ook een tip achterlaten. Een voorbeeld: “Voor een klantvriendelijke bediende, vraag naar Karel”. Vanzelfsprekend kunnen deze tips gedeeld worden op Facebook en Twitter. Deze tips verschijnen op de profielpagina van het restaurant; dit is weer zichtbaar voor iemand die op een later moment incheckt. Zo krijgt een bezoeker aan een restaurant tips van mensen die hem/ haar voorgingen. Als eigenaar moet je hier bewust van zijn en op inspelen.

Van incheckers naar ambassadeurs van jouw restaurant

Naast het delen van waar de gebruiker zich bevindt, bevat Foursquare een game-element. Bezoekers kunnen met check-ins punten verdienen. De hoeveelheid punten die kunnen worden verdient varieert. Heeft een bezoeker het meeste van iedereen ingecheckt op een locatie, dan wordt die de Mayor (burgemeester) van die plek. Zo’n mayor, of mensen die regelmatig inchecken, kan jij belonen. Is er een nieuwe gerecht op de kaart; nodig hen dan uit. Zij voelen zich vereert en gaan dit zeker doorvertellen aan hun vrienden. Beschouw de frequente ‘incheckers’ als de ambassadeurs van jouw restaurant. Wil jij bijvoorbeeld iets testen, vraag het dan deze groep. Laat hun meedenken over aanpassingen / aanvullingen op de kaart. Maak de ambassadeurs onderdeel van je marketing en sales. Men gelooft nu eenmaal eerder aanbevelingen van vrienden/ ambassadeurs dan van de eigenaar van een restaurant.

Aanbiedingen in restaurants

foursquare badges

Behalve dat bezoekers tips (menusuggesties) achterlaten, kan een eigenaar zelf ook specials en promoties via Foursquare aanmaken. Het restaurant Cube in NH Hotels in Den Haag biedt bijvoorbeeld een gratis tweede glas wijn aan bij een hoofdgerecht. Als je 5 keer incheckt bij Van Der Valk, dan ontvang je kosteloos een upgrade naar een betere kamer. Zo zijn er natuurlijk diverse promoties te bedenken voor allerlei type restaurants. Deze acties zijn namelijk ook zichtbaar als een bezoeker aan het restaurant incheckt. Hiermee creëer je een relevante en directe één-op-één manier van communiceren met een potentiële klant. Omdat men zelf incheckt is er ook geen issue met privacy.

Link offline met online

Voor restaurants is het belangrijk om de verbinding te slaan tussen offline Point of Sales (POS) en de virtuele aanbieding via Foursquare. Plak de befaamde sticker van Foursquare bij de ingang en op de menukaart zodat mensen weten dat het restaurant te vinden is op Foursquare. Als bezoekers aan het restaurant erover vragen, zorg dat het personeel op de hoogte is van lopende acties. Doordat men wordt geconfronteerd in het restaurant met de Foursquare-badge zullen mensen eerder geneigd zijn in te checken. Zie het als een customer-loyalty-programma; voor wat hoort wat! Het grote verschil met een traditioneel loyalty programma en Foursquare is dat de laatste zichtbaar is voor anderen waardoor er meer promotie is voor jouw winkel.

Toegevoegde waarde voor restaurants

Foursquare richt zich ook steeds meer op horeca want het is mogelijk om direct op een gerecht te zoeken. Foursquare kijkt in de database met menukaarten en presenteert de meest dichtstbijzijnde restaurant met dat specifieke gerecht. Veel van de bezoekers aan restaurants checken in met een foto van het eten en laten een tip achter voor een lekker gerecht.

Check nu in!

Naast andere socialmedia die passend zijn voor restaurants, is Foursquare zeer interessant. Een horecabaas is in staat om één-op-één met klanten te communiceren en loyale klanten te belonen met speciale aanbiedingen en promoties. Daarnaast maak je als eigenaar van terugkerende bezoekers ambassadeurs die vervolgens jou ook weer kunnen helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *