hema1Gisteravond organiseerde de Marketing Communicatie Kring van de alumnivereniging VCV van Nyenrode een lezing over retailmarketing. Als medebestuurslid van deze kring keek ik uit naar de keynote van René Repko, marketing directeur van HEMA en uitgeroepen door Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing (PIM) en het Nima: tot marketeer of the year 2008.  Klik hier voor het interview van René Repko in Intermediair.

Het eerste deel van de presentatie ging over het ontstaan en de rijke historie van HEMA. De HEMA is in 1926 gestart als Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam in de Kalverstraat. De HEMA was het warenhuis voor de gewone man want ronde prijzen, duidelijkheid, eerlijkheid, kwaliteit en eenvoud vormde de basis. Vanaf 1958 was er een flinke expansie van het aantal filialen. Doelstelling was om in elke grote plaats een warenhuis te hebben. In de jaren 80 ging HEMA over de grens naar België. 

Het tweede deel ging over de recente marketinginspanningen van de HEMA. Design, kwaliteit en de prijs zijn de belangrijkste ingrediënten van het merk HEMA. De onderscheidende propositie van de HEMA is:

“Het verkopen van producten en diensten voor het leven van alledag.”

Haar visie is dan ook:

“HEMA wil met onverslaanbare basics het leven van mensen leuker en gemakkelijker maken.”

De HEMA is een boodschappenwinkel en geen warenhuis. Want je gaat niet naar de HEMA om uren lang te verkennen en te oriënteren. Je gaat met een doel naar de HEMA. De HEMA is in staat om gewone dingen (producten) bijzonder te maken. HEMA doet dit door herkenbare en functionele vormgeving met een frisse kleurstelling. HEMA is er voor iedereen en iedereen koopt ook bij de HEMA. Een paar leuke feiten:

  • elke 3 seconden wordt er een HEMA worst verkocht
  • 1 op de 3 Nederlandse jongens draag HEMA ondergoed
  • 1 op de 5 Nederlandse vrouwen draagt een HEMA beha

hema2

Naar mijn mening slaagt HEMA daar in. Iedereen heeft wel iets wat bij HEMA vandaan komt. Daarom is het een winkel voor iedereen. 

Door de restyling van haar corporate identity: een nieuw logo, website, huisstijlaanpassing en de winkels, heeft HEMA een duidelijk profiel. De nieuwe website is doormiddel van een leuke viral gelanceerd, klik hier voor de volledige clip.

HEMA bestaat al meer dan 80 jaar, maar haar marketing en communicatie gaat met haar tijd mee. Cocreatie initiatieven zoals doedelart – kunst die wordt gemaakt door jongeren als zij zich vervelen – worden toegepast op designs voor schoolartikelen. De onderstaande viral was succesvol:

 

Het afsluitende deel van de presentatie behandelde de internationale expansie van de HEMA in België, Duitsland en recentelijk Frankrijk. De winkel in Frankrijk heeft een thematische winkellayout, daarmee verschilt het van de Nederlandse HEMA-winkels. Afsluitend was er een inspirerende netwerkborrel met marketeers. Een zeer geslaagde avond.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *