07 May 2015
7 May, 2015

Engagement via Instagram

0 Comment

In mijn vorige artikel, handleiding voor marketing op Instagram, ben ik ingegaan op de mogelijkheden hoe bedrijven en organisaties Instagram kunnen inzetten om hun merk te versterken en beeldverhalen te vertellen.

Dit artikel gaat er van uit dat de organisatie een ingericht Instagram account heeft en dat actief gebruikt. De vervolgstap is om de activiteiten (statistieken en engagement) meetbaar te maken.

Is Instagram alleen een App?

Met de iOS, Android App zijn de meeste functies te doen. Hoewel er een webinterface is waar men accounts kan bekijken, volgen en je profiel kunt instellen, houdt het verder wel op. Via de online webinterface kun je geen posts (foto’s) plaatsen want dat kan alleen via de App. Bekende social media monitoring/ management tools als Hootsuite en Buffer kunnen niet vanuit hun systeem plaatsen op Instagram. Hierin wordt duidelijk dat Instagram zich ‘anders gedraagt’ dan de bekende social media waar dat vaak wel mogelijk is. Er is dus een telefoon nodig om foto’s te kunnen posten. Een handige werkwijze is om de foto te bewerken op een computer en die vervolgens naar een smartphone te mailen (of per bluetooth over te zetten). Op die manier kan de foto dan worden geplaatst via een smartphone..

Heb je dan altijd de App nodig?

Nee, gelukkig is er een API en zijn er verschillende online websites die slim inspelen op de mogelijkheden. Gramfeed.com biedt nadat je bent ingelogd, een meer bruikbare interface dan Instagram zelf. Je kunt je eigen feed bekijken, alle foto’s die je hebt geliked, filteren op selecties van je eigen foto’s, zoeken binnen instagram en populaire foto’s op Instagram bekijken.

Websta.me maakt het mogelijk om via hun site Instagram te ontsluiten door te zoeken op hashtags en gebruikers. Daarnaast bieden ze tools aan om je Instagram feed op een site te integreren. Eveneens bieden ze de mogelijkheid voor ‘hot picks’, likes, etc. Er zijn nog een aantal andere tools om meer uit Instagram te halen.

Meten is weten, Engagement via Instagram

Behalve een aantal externe tools die je helpen met meer inzicht in je account te krijgen, biedt Instagram voor Businessaccounts aanvullende statistieken. Accounts Insights geeft inzage in de hoe jij met posts je ‘brand awareness’ vergroot. Impressies, bereik en betrokkenheid (engagement) worden inzichtelijk gemaakt. Zie een screenshot hieronder. Instagram statistieken inzien

Daarnaast is het ook mogelijk om een betaalde campagne te doen op Instagram.  Een Instagram post is dan een advertentie. Je kunt per campagne het volgende zien: bereik, impressies en frequentie, zie screenshot hieronder.

Instagram statistieken inzien

Om bedrijven te helpen heeft Instagram een inspiratiedeel op haar business-site om te laten zien op welke manier bedrijven advertenties kunnen gebruiken op Instagram. Pas in 2013 heeft Instagram advertenties mogelijk gemaakt omdat het met meer dan 300 miljoen gebruikers – groter dan Twitter – steeds interessanter wordt voor bedrijven om dit kanaal te gaan gebruiken.

Website Iconosquare biedt een online platform waaraan je je Instagram account kunt koppelen om meer inzicht te krijgen. Dit is ruwweg vergelijkbaar met Business Insights die Instagram biedt. Zie onderstaand screenshot voor een overzicht van een  aantal statistieken die ze kunnen bieden. Ze relateren het aantal likes aan het aantal geplaatste posts en het aantal posts aan het aantal nieuwe volgers. Op deze manier krijg je een visueel overzicht welke impact een post heeft.

Instagram statistieken mogelijkheden

Iconosquare helpt ook om statistisch aan te geven wanneer je het beste kunt posten. Dit is gebaseerd op de historie in je account, maar geeft toch een aardige houvast wanneer je het beste kunt posten om likes te krijgen en zorgen dat mensen reacties geven op een post.

Simplymeasured kan een gratis en een betaald rapport voor je genereren over je Instagram account. Hiermee krijg je vergelijkbare inzichten als Iconosquare maar ze relateren net even wat meer statistieken aan elkaar. Ze geven bijvoorbeeld inzicht in welke filter voor meer engagement zorgt.

Unionmetrics biedt ook de mogelijkheid om meer inzicht te geven in hoe je Instagram account er voor staat. Ze hebben een gratis check-up van je account en betaalde diensten. De gratis versie geeft je inzage wanneer je het beste kunt posten, welke hashtags voor meeste reacties zorgen, wie je topfans zijn en waarvan je meer of minder moet posten. De betaalde versies kan elk Instagram account tracken (ook die van je concurrent) en geeft inzicht in hoe de hashtags werken en hoe jij daar dan weer op kunt inspelen.

Instagram statistieken van profiel

 

Tijden en frequentie worden vertegenwoordigd door zwarte cirkels buiten de grafiek. Betrokkenheid van het publiek wordt vertegenwoordigd door grijze cirkels in de grafiek. Hoe groter de cirkel, hoe vaker dat moment actief je volgers actief zijn.  Weten wanneer je publiek het meest actief is, is belangrijk voor de strategie om de resultaten van berichten te maximaliseren. Onderstaande overzicht geeft inzicht wanneer het beste een post te plaatsen is.

Wanneer kun je het beste posten op Instagram

Beeldverhalen vertellen met Instagram’s ad carrousel

Begin maart 2015 is de Instagram ad-carrousel geïntroduceerd en wordt nu nog getest. Om een verhaal te vertellen heb je op-een-volgende afbeeldingen/ foto’s nodig. Je kunt natuurlijk meer posts plaatsen na elkaar plaatsen maar dat is niet gemakkelijk om te bekijken in een timeline. Met de ad-carrousel kun je swipen (vegen van links naar rechts) in een beeldverhaal en kun je eindelijk een directe link naar een website plaatsen voor meer en aanvullende informatie. Hoe dat in zijn werk gaat, zie je in onderstaande video.

Dit is iets wat tot voor kort niet mogelijk. Deze nieuwe functie geeft voor bedrijven en adverteerders veel nieuwe mogelijkheden. Hoe zou jij deze gaan toepassen?

Meer doen met Instagram

Visuele media wordt steeds belangrijker binnen social media. Het aantal gebruikers stijgt snel op Instagram. Stap daarom in en ga Instagram gebruiken. Richt het Instagram account in en koppel dit vervolgens met Iconosquare inzicht te krijgen in op welke manier posts (foto’s) bijdragen aan de merkwaarde van het bedrijf en/ of organisatie. Wanneer je dan meer inzicht hebt in je account zijn verschillende betaalde analytics tools om nog meer impact te kunnen meten en inzicht te generen.

Op welke manier pas jij Instagram analytics toe?

Zelf aan de slag met marketng op Instagram?

Alexida helpt in de ondersteuning van MKB-ers om Instagram en andere social media middelen in te zetten om vanuit een geïntegreerde online strategie om de dialoog aan te gaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *