25 Aug 2015
25 August, 2015

Communicatie en Strategie in context

0 Comment

Op 13 mei 2014 gaf Noelle Aarts (professor aan de UvA en Wageningen) in de reeks Logeion Communicatie College een lezing over communicatie & strategie in context. Samen met Peter Knoers (HVR Group) doorliepen zijn de volgende thema’s:

  • Effect van communicatie hangt af van de context waarin communicatie plaatsvindt
  • Communicatie valt in een bepaalde context (weidere context)
  • Communicatie en gedragsbeïnvloeding
  • Communicatie & imago
  • Manieren om context te leren en begrijpen
  • Organisch model voor strategisch communicatie

Opvallende en interessante uitspraken

Als LiveMindMapper heb ik van het college een mindmap gemaakt. Zie hieronder. Op basis van mijn waarneming kom ik tot de volgende opvallende en interessante uitspraken:

  • Kan communicatie nog wel eens effectief zijn?!
  • We maken overal een verhaal van (oorzaak en gevolg)
  • Mensen komen alleen in actie vanwege de elementen die zelf noemen, jij kunt voorwaarde veranderen
  • Gedrag is collectief
  • Nudge: met bepaalde ‘duwtjes’ mensen sturen naar gedrag
  • Je moet meer weten dan alleen van de ‘communicatiepostzegel’
  • Wees Interessante gesprekspartners voor o.a. CEO’s
  • We hebben een beperkt blikveld op luisteren
  • Context bepaalt met wie op welk moment moet worden gesproken

communicatie college logeion

Communicatie en Strategie in context

Het effect van communicatie hangt af van de context waarin communicatie plaatsvindt. Volgens Noelle zijn er 5 type context binnen communicatie:

  1. Wie praat met wie?
  2. Historische context
  3. Sociaal culturele context
  4. Social economische context
  5. Cultureel psychologisch

Het begint met luisteren 

 chinees teken luisterenEen van de belangrijkste zaken in communicatie is luisteren. Opvallend, het Chinese teken voor luisteren bestaat uit de volgende woorden: oor, jij, oog, volledig aandacht en hart. Otto Scharmer beschrijft in zijn boek: Theorie U 4 luistervormen:

  1. Downloaden: selecteren wat we al weten of vinden
  2. Selecteren van nieuwe informatie
  3. Empatisch luisteren
  4. Generatief luisteren

De laatste, vorm generatief luisteren, is het effectief afwisselen van de drie andere vormen.

Mindmap Communicatie & Strategie in context

“Dank voor je mindmap. Ik ben er van onder de indruk, wat heb jij goed geluisterd en mijn verhaal goed opgeschreven.
Mijn complimenten.”

Noelle Aarts

Bekijk de volledige inhoud van het college in onderstaande mindmap.logeion-strategie-in-context

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *