boek

Onlangs (juli 2013)  hebben Charlene Li en Brian Solis een ebook uitgebracht met de titel: De 7 succesfactoren voor een social business strategie (The Seven Success Factors of Social Business Strategy). Charlene Li is co-auteur van het boek Groundswell en Open Leadership: How Social Technology Can Transform the Way You Lead. Daarnaast heeft zij Altimeter Group opgericht. Brian Solis (analist bij Altimeter Group) is een bekende spreker op het gebied van social media en heeft onder andere de boeken The End of Business as Usual en Engage! geschreven.

Over het ebook: The Seven Success Factors of Social Business Strategy

De auteurs beschrijven in dit boek de uitkomsten van hun onderzoek wat zij gedaan hebben bij grote ondernemingen. Zij hebben onderzocht hoe bedrijven op een succesvolle wijze hun social business strategie opzetten en uitvoeren. Het belangrijkste is om social media en business goals volledig uit te lijnen met elkaar. Deze studie is een vervolg op een eerder onderzoek uitgevoerd door de twee analisten Li & Solis van Altimeter Group: De evolutie van social business.

7 Succesfactoren

  1. 7 succesfactoren infographic

    bron: Vala Afshar Huffingtonpost

    Bepaal de doelen van het bedrijf: bedrijven die succesvol zijn getransformeerd in social bedrijven waren in staat om te bepalen wat ze probeerden te bereiken en de waarde ervan effectief over te brengen aan iedereen (zelfs die het niet begrepen) binnen het bedrijf

  2. Bepaal een long-term visie: Een sociaal bedrijf gaat niet over het hier en nu, maar over hoe het bedrijf gaat communiceren met klanten, stakeholders en de media voor de komende 20 tot 30 jaren.
  3. Zorg voor ondersteuning uit de board room: Een social bedrijf zijn betekent dat met het oog op empowerment van de gehele onderneming te handelen, de leiding deelgenoot moet worden in de bedrijfswaarden en prioriteren van hun inspanningen.
  4. Definieer de strategie roadmap en identificatie van initiatieven: Het is belangrijk om een visie te hebben die past bij de doelstellingen van het bedrijf. Daarnaast gaat het ook om de executive ervan. Li en Solis geven aan om een stappenplan voor de komende drie jaar op te stellen.
  5. Vaststellen governance en richtlijnen: Het is belangrijk dat iemand verantwoordelijk is  voor de planning, uitvoering en beheer.
  6. Organiseer personeel, middelen en financiering: Sociale media gebruik kan gratis zijn, maar het kost nog steeds tijd van personeel om de business te versocialiseren.
  7. Investeer in technologische platforms die de grotere visie en doelstellingen ondersteunen: Negeer de next hot thing op Mashable. Richt aandacht en middelen op technologie die zorgt voor het behalen van resultaat. Zorg dat de strategie meebeweegt met nieuwe trends en ontwikkelingen.

Mindmap van webinar

Bekijk hieronder de mindmap die Alexis van Dam tijdens de webinar heeft gemaakt (via slideshare).

Download de mindmap (Mindjet MindManager file van Biggerplate)

Webinar

De eenurige webinar werd gegeven op 15 augustus 2013 door Charlene Li en Brian Solis.

Recording

Luister hieronder de audiorecording met de slides hieronder

Slides

Bekijk hieronder alleen de slides

Gerelateerde artikelen