Elk jaar wordt door de Haagse Communicatie Kring (HCK) de Haagse Communicatie Dag (HCD) georganiseerd. Dit jaar was het thema storytelling. Het belang van verhalen neemt toe. Mensen hebben altijd al verhalen verteld.

MindMaps van de HCD14

HCD2014_logo_smallOm de verhalen nog beter te kunnen delen heb ik mindmaps van de 4 keynotes/ lezing gemaakt. Na elke keynote was er een rondetafel gesprek met Astrid Prummel van Adformatie, Ronnie Overgoor en Bob Schwarze.

Geheel in lijn der verwachtingen riepen verhalen vanzelf vragen op bij de communicatieprofessionals. Via Twitter kwamen ook diverse suggesties en vragen binnen aan de keynote speakers. Het Appel theater in Scheveningen was een mooie locatie omdat het congres in de setting van de theatershow Casanova werd gehouden. Casanova was zelf ook een echte verhalenverteller.

Geesje Mosies

Hoooked verkoopt, want authentiek verkoopt

 

Niek Hendrix

Lost Painters

 

Iens Boswijk

Het geheim van Iens

 

Maarten Oldenhof

eerst Ajax, nu Central Station NL

Waarom een mindmap van een keynote?

Tijdens een congres aanschouw je vaak meer dan 1 keynote. Als deelnemer onthoud je helaas maar een beperkt deel van de informatie die tijdens de keynote wordt gewisseld. Dat is jammer, want vaak zitten er interessante voorbeelden, ideeën en tips in die je graag de volgende dag zou willen toepassen. Natuurlijk maken deelnemers zelf zo nu en dan ook wel aantekeningen. Een mindmap – gemaak door een livemindmapper – van  een keynote legt de rode draad van het verhaal gestructureerd vast. Dit is aangevuld met de interessante tips, ideeën en voorbeelden. De vorm van een mindmap is: beeldend, organisch, kleurrijk en voorzien van links naar aanvullende informatie (bronnen: video’s, documentene, sites etc).

Deelnemers gebruiken de minimap om de informatie door te presenteren en de inhoud (ideeën en tips) toe te passen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *