Op 28 november 2012 was ik aanwezig bij de bijeenkomst Hollands Glorie van de Nyenrode Alumni VCV Marketing Communicatie Kring. Tijdens deze bijeenkomst stonden bedrijven en/of merken uit Nederland centraal die eveneens ook bekend zijn in het buitenland. Als mindmapper heb ik natuurlijk een mindmap gemaakt van de presentatie over Nederlandse kaas in Hong Kong.

Van bier tot navigatie

Bier van Heineken (recentelijk in een van de eerste shots van de laatste 007 film), TomTom navigatiesystemen en spijkerbroeken van G-Star. Zomaar een paar producten van Nederlandse bodem. Op het eerste gezicht hebben deze merken niet veel met elkaar te maken hebben. Als je beter kijkt dan zie je producten en diensten die van een ‘gewoon’ merk naar een wereldmerk zijn ontwikkeld. Merken die mensen over de hele wereld iets zeggen.

Van Nederland tot overal in de wereld

Nederlandse merken veroveren al ruim een eeuw de wereld. Veel van die merken zijn stapje voor stapje gegroeid naar de wereldspeler die ze nu zijn. De afgelopen jaren bewijst een groep nuchtere ondernemers dat het nog steeds mogelijk is om een nieuw wereldmerk te bouwen. Merken als Bugaboo, Rituals, G-Star en TomTom zijn met hun producten of diensten internationaal toonaangevend binnen hun branche. Op een hele andere manier dan de traditionele Nederlandse multinationals (denk aan Unilever, Shell en KLM) timmeren deze merken aan de weg en wordt het Hollands Glorie voortgezet.

The Dutch Cheese and More

Vanuit mijn rol als voorzitter van deze kring had ik het genoegen om Nick Pauli, CEO van The Dutch te mogen aankondingen. Nick Pauli en Dirk Jasper lanceerden in 2012 een kaasmerk, genaamd The Dutch Cheese and More, in China. Dit merk ontstond nadat Dirk zich tijdens werkzaamheden met zijn reclamebureau in China realiseerde dat Chinezen steeds meer open stonden voor Westerse (voedings)producten. Samen met Nick, die jaren Commercieel Directeur is geweest bij FrieslandCampina, ontwikkelden ze het idee om kaas als delicatesse in China te verkopen, onder de vlag van een aansprekend en authentiek merk. Inmiddels is de eerste The Dutch Cheese and More winkel geopend in Hong Kong, op één van China’s duurste winkelstraten.

MindMap

Bekijk hieronder de mindmap. Lees de mindmap met de klok mee, van binnen naar buiten en per tak van boven naar beneden. De gebruikte software voor onderstaande mindmap is Novamind.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *