16 Jun 2009
16 June, 2009

Are you in bizzness?

0 Comment

onebizznessday4

onebizznessday1Elsevier congressen en Onebizz organiseerden op 12 juni in WTC Rotterdam de onebizzness day, hét event voor de ZZP’er. De plenaire aftrap door de dagvoorzitter begon met een paar typeringsvragen van de bezoekers. Het grootste deel van de zaal is fulltime ZZP’er. Honderd jaar geleden was bijna iedereen zelfstandig want iedereen was een vakman. Er is een tendens dat men weer terugkeert naar vroeger want er zijn nu al 1 miljoen ZZP’ers in Nederland. Afgesloten werd met een bruggetje naar de eerste keynote van Huub van Zwieten: “Als je doet wat je leuk vindt, heb je geen vakantie meer nodig!” In deze inspirerende keynote stelt Huub een aantal mensen voor die al op jonge leeftijd wisten wat ze wilden worden en het ook zijn geworden. Na rondvraag door de zaal blijkt dat niet veel mensen gelijke dromen hebben, je hebt minder concurrentie dan je denkt om je droom na te jagen!  Daarbij zijn je wensen een voorgevoel van wat je daadwerkelijk kunt bereiken (Goethe). Ondernemers moeten zich een beeld vormen van wat ze willen bereiken. Vervolgens wordt:

droom + juiste actie = beste resultaat!

Het is goed om te weten dat iedereen unieke talenten heeft, maar het gaat erom hoe je deze inzet. Want van het juiste werk word je immers gelukkig!

Hierna heb ik gekozen voor een workshop om mij te laten inspireren hoe ik via guerrillamarketing aandacht op mijn diensten kan vestigen. Het gaat allemaal om perceptie. “Met guerrillamarketing kun je op een slimme en kostenefficiënte en onorthodoxe manier reclame maken bij je doelgroep met behulp van al dan niet bestaande media.” Via voorbeelden ontvouwde zich een stappenplan dat gelijk toepasbaar is. Als zelfstandige ben je automatisch een vechtmerk, dat is de boodschap! Klik hier voor de slideshare.

“Een afwisselende dag met inspirerende en enthousiasmerende keynotes, informatieve breakoutsessies over praktische zaken en netwerkkansen”

Na een korte pauze om te netwerken en om langs diverse stands te lopen, ben ik aangeschoven bij de eerste ‘breakoutsessie’: “Privé en zakelijk in een keer goed verzekerd” van ASR. Deze sessie had een hoog informatief karakter en een paar goede tips om je efficiënt te kunnen verzekeren. Daarna volgde een korte sessie over de VAR-verklaring vanuit PZO (Platform Zelfstandige Ondernemers). Informatief om de laatste stand van zaken te horen.

onebizznessday2

Hierna was het tijd om te lunchen en te netwerken. Mijn volgende ‘breakoutsessie’ ging over ‘acquisitie via LinkedIn’. Hoewel ik zelf al redelijk wat doe met LinkedIn heb ik toch een aantal goede tips gekregen die ik gelijk ga toepassen. De workshop over ‘progressieve omzetgroei’ heeft me tot het nadenken gezet over welke doelen je als ondernemer moet stellen en hoe je er als mens mee om moet gaan. Tijdens de sessie ‘overtuigend ondernemen’, door oprichter Lars Duursma van Debatrix, werd de kracht van het woord duidelijk. “Als ondernemer heb je er meer aan, als anderen voor jou, mensen gaan overtuigen.” “Daarom moet jouw verhaal wel ‘doorvertelbaar’ zijn.”

onebizznessday3

Als afsluitende keynote kwam de NetworKing himself ten tonele. Woorden schieten te kort om te laten ervaren wat je van Charles D.A. Ruffolo kunt leren. “Het gaat er om wie jou kent!” “Netwerken kost tijd en je moet veel luisteren.” “Je bent koning in je eigen netwerk, maar netwerken heeft veel te maken met gunnen en geven.” Wat je je kunt voorstellen, kan werkelijkheid worden. Afsluitend, in de woorden van Charles Ruffolo, de onebizzness day was voor mij hét event voor de ondernemer! Ik kan iedere (startende) ZZP’er aanraden om naar dit jaarlijks terugkerende event te gaan.
Lees mijn beknopte review via de Onebizzness day website.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *