04 Jun 2009
4 June, 2009

Verbeeldend zoeken

0 Comment

spezify1Onlangs is er een nieuwe zoekmachine gelanceerd. Big deal? Ik zoek al met Google! Zelf ben ik ook fervent gebruiker van Google en haar diensten. Waarom zou ik een andere zoekmachine gebruiken, want Google is sober, simpel en snel. Maar vanuit communicatief oogpunt is deze kracht ook een belemmering. Tekst is snel en zoekbaar en beeld is langzamer en minder gemakkelijk (door)zoekbaar.

Visualisearch

Maar nu is er Spezify in beta gelanceerd. Deze zoekmachine geeft op een visuele manier resultaten weer. Spezify gebruikt naast Google ook Yahoo en andere zoekmachines. De zoekmachine heeft een hoog gebruiksgemak, het is snel en visueel. Zie een (visuele) search op mijn eigen naam:

spezify2

Hoe werkt het? Aan de linkerbovenkant typ je achter Spezify de zoekterm. De resultaten worden visueel weergegeven. Met je muis of met de cursor kun je door de zoekresultaten heen navigeren. Als je op een zoekresultaat klikt, licht deze op. Sociale media zoals tweets van Twitter worden meegenomen in de zoekresultaten. Daarnaast zoekt Spezify ook in Flickr, quotes, Wikipedia artikelen en Amazon. In plaats van een lineaire presentatie van zoekresultaten gebruikt Spezify een collagevorm. Deze tool is erg handig als je een visuele representatie over een onderwerp wil maken. Je kunt dan bijvoorbeeld een screendump plaatsen in een presentatie. Het is een ideale bron om inspiratie op te doen omdat verschillende media worden gebruikt in de zoekresultaten.

Ovisueel

Hoewel de zoekmachine nog in een beta-stadium is en de zoekresultaten nog beperkt zijn, vind ik het een goede ontwikkeling. Ik ben benieuwd wie van de andere zoekmachines dit idee gaat overnemen of dat Spezify een markt weet te vinden. Op 15 juni is de officiële lancering. Ik ben benieuwd naar de veranderingen… Wat vinden jullie van visueel zoeken?

Elders op internet


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *