30 Sep 2014
30 September, 2014

Wat doe jij op LinkedIn?

0 Comment

Wij Nederlander zijn behoorlijk vertegenwoordigd op het zakelijke netwerk LinkedIn. Hierdoor is Nederland een interessant land voor het in Amerika gebaseerde LinkedIn. LinkedIn maakt per land op basis van data infographics over de samenstelling uit dat land. Wat doe jij op LinkedIn, bekijk de infographic voor Nederland:

Wat doen Nederlanders op LinkedIn?

Waarom zijn nu juist Nederlanders bovenmatig actief op het netwerk? De oorsprong zit hem onder andere erin dat wij de Engelse taal ‘goed’ machtig zijn. In den beginne was alles in het Engels. Dat zet ons al op voorsprong als je kijkt naar Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië.

Nederlanders gingen er vroeger ook al op uit om handel te drijven en de wereld te verkennen. We zijn een volk dat graag zaken doet. In dit informatietijdperk is het meer dan logisch dat men dan nieuwe tools aangrijpt zoals LinkedIn. Het zakelijke netwerk is een van de meest krachtige middelen om online te netwerken, leads op te sporen en handel te drijven.

Wat doe jij op LinkedIn?

Op het moment van schrijven van dit artikel, september 2014, heeft LinkedIn BeNeLux een aantal cijfers via een infographic ontsloten. Er zijn meer dan 5 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland; dat is ruwweg 60-70% van de totale beroepsbevolking. De kans dat je collega’s en/of je volgende afspraak een profiel heeft op LinkedIn is dus behoorlijk groot.

Van de 5 miljoen gebruikers heeft 48% een gezamenlijk inkomen van meer dan €60.000. Zij zijn invloedrijk binnen het bedrijf waar zij werkzaam zijn, want 1 op de 5 is verantwoordelijk voor het budget en kiest toekomstige business partners. Ongeveer 25% beslist over de aanschaf van producten/ diensten binnen de bedrijven waar zij werkzaam zijn.

Zakelijk gebruik van LinkedIn

De Nederlandse LinkedIn gebruikers kiezen met stip op nummer 1 LinkedIn (72%) als de bron voor zakelijke informatie (content zoals artikelen, etc.) Hiermee laten ze echte zakelijke sites zoals z24.nl (4%), sprout.nl (5%), mt.nl (6%), FD.nl (21%) en nuzakelijk.nl (31%) ver achter zich. Als het gaat om content, vraagt de Nederlandse gebruiker om productinformatie, laatste (technische) ontwikkelingen, industrie- en branchenieuws, achtergrond over bedrijven, carrièremogelijkheden en commentaren op de markt. Overigens zijn dit onderwerpen die veelal op de eerder genoemde sites aanwezig zijn.

Het blijkt nu eenmaal dat men maar een paar sites echt frequent bezoekt. Als je dan toch al op LinkedIn je netwerk onderhoudt dan is het een kleine stap om je te abonneren op allerlei relevante bedrijfs- en branche updates om zo de relevante content naar je toe te laten komen. De meest gevolgde bedrijven in Nederland: Shell, Rabobank, Unilever, ABNAmro en Apple.

Klopt dit beeld?

Klopt dit beeld? Kun jij je vinden in bovenstaande beeld? Waarom wel/ waarom niet? Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!

Bron: cijfers en statistieken uit de infographic op Slideshare.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Socialmedia.nl en LinkedIn Today

Ondersteuning bij LinkedIn?

Alexis biedt trainingen, workshops en 1-op1 coaching aan voor professionals, ondernemers, afdelingen en organisaties die LinkedIn willen gebruiken voor personal branding, netwerken en leads genereren. Lees ook 7 tips om meer uit je LinkedIn Profiel te halen. Bel gerust voor meer informatie: 0624 633 028.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *