31 Dec 2012
31 December, 2012

2012 het jaar van Facebook

2 Comments
2012-socialmedia

Er zijn natuurlijk al vele lijstjes en jaaroverzichten geweest over 2012. De eerste en de laatste week van het jaar is bij uitstek mooi om te reflecteren en vooruit te kijken. 2012 het jaar van Facebook, een reflectie op socialmedia jaar 2012… Wat kenmerkt socialmedia in 2012?

Persoonlijk

Voor mij persoonlijk, heb ik diverse workshops en presentaties gegeven aan o.a. de Lions, een uitzendbureau en een hogeschool. Vanuit het label Aan de slag met Socialmedia heb ik samen met mijn partner een groot winkelcentrum geadviseerd over socialmedia strategie en een plan geschreven. Ik heb 2 cursussen aan een onderwijsinstelling gegeven, 1 cursus van 4 dagen en 1 van 8 dagen, en een presentatie gegeven tijdens het 5 jarig jubileum van Lifehacking in samen werking met Connection of Minds.

Visueel

De snelle opkomst van Pinterest. Iedereen (net even wat meer vrouwen) is aan het Pinnen geslagen. Pinterest is een digitaal prikbord waarop men interessante foto’s van het internet kan vastprikken op je eigen digitale prikbord; zichtbaar voor alle ‘vrienden’. Je kunt ook Pins van anderen via je eigen stream (overzicht van berichtjes vergelijkbaar met de Timeline in Facebook) re-Pinnen.
De razendpopulaire foto-app (iPhone & Android) Instagram werd gekocht door Facebook. Instagram laat haar gebruikers foto’s delen die voorzien zijn van een fotofilter waardoor je foto meer speciaal wordt.

Facebook

De lang verwachte beursgang van Facebook werd in mei 2012 een feit. De gebeurtenis werd gehyped. Het aandeel ging kort omhoog, erna onderuit om bijna te halveren; inmiddels gaat het weer wat beter met de beurskoers. Facebook heeft inmiddels haar 1 miljardste lid mogen verwelkomen. Facebook gaat de strijd aan met Whatsapp om de beste berichten app te maken. Want ook niet Facebookgebruikers kunnen inmiddels via Facebook Messages berichten sturen.

Verkiezingen en socialmedia

Tijdens de verkiezingen in Nederland werd de term het Tweede Scherm geïntroduceerd. Op het Tweede Scherm kunnen kijkers van een TV-programma reageren op een speciale site van het programma. Ze kunnen bijvoorbeeld meestemmen en reageren. Dit wordt vaak gedaan door in te loggen via Facebook of Twitter zodat je direct kunt zien hoe jouw ‘vrienden’ reageren.

Techniek

De langverwachte iPhone 5 werd gelanceerd. Samsung kwam met iPhone killers uit. De nieuwe iPad kwam met een beter scherm én in Amsterdam opende de officiële Apple store. De strijd op de mobile markt verhevigde vanwege de oorlog om patenten tussen Google (Android), Apple, Samsung en Nokia.
2012 was ook het jaar van de Cloud. Iedereen zal er op termijn aan gaan geloven. We gaan werken in de cloud. Er zijn steeds meer bedrijven die overstappen op Google Apps of Mircosoft Office online. Microsoft kocht het popluliare Yammer. Een dienst voor bedrijven om een interactief internet op te zetten; simpel gezegd een Twitter/ Facebook voor binnen de bedrijfsmuren.

Socialmedia

Twitter gaat de strijd aan met Instagram omdat zij zien dat Instragram razendpopulair is geworden en ten kosten van het verkeer van Twitter gaat. Twitter gaat zelf ook fotofiltermogelijkheden aanbieden. De Paus heeft ook gekozen voor Twitter en laat tweets namens hem uit sturen.
Voor het eerst in de geschiedenis van Youtube is een video – de muziekclip van PSY – Gangnam Style, 1 miljard keer bekeken.

Bedrijvigheid en socialmedia

In 2012 burgerde socialmedia in bij het bedrijfsleven. Het CBS schreef er een rapport over die deze stelling onderbouwd. 68% van de bedrijven gebruikt socialmedia voor haar imago en 40% gebruikt het om mensen te werven. Zo’n 40% van de bedrijven vraagt mening aan klanten en/of werkt samen met relaties via socialemedia. Er zijn 2 branches die uitschieten door socialmedia gebruik: informatie & communicatie en horeca. LinkedIn is verreweg het meest populair in het bedrijfsleven; zo’n 3+ miljoen Nederlanders hebben er een account. Dat is ongeveer de helft van de beroepsbevolking.

Berichtgeving

Tijdens de jaarwisseling zijn er veel minder SMS-en en telefoongesprekken geweest. Whatsapp (een app waarin gratis berichten en groepschats kunnen plaatsvinden) breide haar capaciteit uit voor de jaarwisseling. Men kan vaststellen dat we steeds minder bellen en SMS-en en steeds meer andere zaken via onze mobile device gaan doen.

In een nutshell

Het jaar 2012 gaat toch wel in als het jaar van Facebook. Er was veel opschudding en tumult rondom het bedrijf. Of Facebook duurzaam zal overleven weten we niet. Wat het wel inzichtelijk maakt is dat meer dan 1 miljard mensen er een account hebben. Dat is dusdanig veel informatie en interactie. Dat gaat niet zo gemakkelijk meer verhuizen naar een nieuw onderkomen. Natuurlijk zijn er ook negatieve kanten aan de socialmedia.Te denken valt aan hoeveel profielen er rondzwerven van overleden mensen. En de problemen die ontstaan met het Project X feest. Je zou kunnen zeggen met deze negatieve uitwassen begint socialmedia eindelijk volwassen te worden. Het socialcomponent geeft aan dat mensen zich er mee bezig houden. Er zijn nu eenmaal ook problemen in de echte wereld. Deze zullen meer en meer verplaatsen naar de virtuele wereld omdat wij daar met zijn allen nu eenmal meer en meer tijd gaan doorbrengen. Belangrijke punt is wel, alles wat op internet staat of gebeurt blijft er staan en is inzichtelijk voor veel mensen.
Eindigend met een positieve noot, in 2012 is, wat mij betreft, socialmedia volwassen geworden en vind zijn weg steeds vaker binnen het bedrijfsleven, marketingcommunicatie, overheid en verenigingen.

Infographic

Bekijk onderstaande infographic voor een overzicht van socialmedia in 2012.

State of Socialmedia 2012

2 Responses to 2012 het jaar van Facebook
  1. […] Lees ook mijn reflectie op 2012: het jaar van Facebook. […]

  2. […] beeld van wat er in 2012 is gebeurd in de wereld van socialmedia. Deze infographic geeft meer dan The State of Socialmedia in 2012 een beeld van zakelijke & mobiele toepassingen van […]


[top]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *