03 Jan 2013
3 January, 2013

2013 Het jaar van data

0 Comment
vooruitblik 2013 socialmedia

In 2013 zal de trend doorgaan dat we steeds minder achter onze desktopcomputer/ laptop zitten. De verkoopcijfers van deze twee apparaten lopen enorm terug. De tablet maakt naast de smartphone haar opmars. Het is een kwestie van tijd wanneer het aantal tablets het aantal van de desktop/laptop verkopen gaat overstijgen. Een vooruitblik op 2013 het jaar van data.

Lees ook mijn reflectie op 2012: het jaar van Facebook.

Impact van ICT op ons werkleven

Was 2012 het jaar dat Cloud steeds normaler werd, dan wordt 2013 het jaar van BYOD (Bring Your Own Device). Vanuit Het Nieuwe Werken, zullen medewerkers steeds meer geneigd zijn om hun eigen devices te gaan meenemen; omdat die zo fijn werken. Denk bijvoorbeeld aan eigen smartphone waar wel even de zakelijke mail op moet. De tablet waar ze in de avond op de bank nog even dat rapport kunnen doorlezen en laatste aanpassingen aan een presentatie kunnen maken. Waarom zou je nog moeten werken met oud(ere) versies van software en vaak trage systemen? Helaas zal dit nog nog niet voor iedereen mogelijk worden. Dat het er aan gaat komen staat wel vast; de doorloop tijd zal variëren want er zullen issues zoals privacy en veiligheid van informatie moeten worden beslecht. Hiermee wordt ICT een bedrijfskritisch onderdeel van de bedrijfsstrategie. Er zullen ook steeds meer socialbusiness modellen gaan ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan Seats2Meet als voorbeeld van op een nieuwe manier zaken doen. Onlangs was ik bij de boekpresentatie over Serendipiteit en maakte ik een mindmap.

Trends voor 2013 en erna

Ruw weg staan de volgende vijf socialmedia trends klaar voor 2013 (en erna).

Trend 1: Sociale toegang

Internet wordt de traffic driver boven elke andere vorm van media. Traditionele media kunnen niet meer zonder internet. Denk aan de kranten met online versies en tv programma die online doorgaan.
Social Surfing, online samenkijken naar TV-programma’s en live events zoals The Voice of Holland en het Tweede Scherm bij Pauw en Witteman.

Social Screens. Het lijkt nog ver weg, maar waarom zou je niet een kookvideo van een gerecht via het scherm op je koelkast kunnen bekijken? Sinds de komst van de tablet zul je zien dat er overal schermen gaan komen.
Social War. Socialmedia wordt meer en meer ingezet ten behoeve van het bewerken van de publieke opinie. Dit kan zowel goedschiks als kwaadschiks. Voorbeeld van waar het goed werkt is de Arabisch Lente.

Trend 2: Sociaal geld

Social Profiling, het wordt belangrijk om je socialprofielen goed op orde te hebben. Er komt steeds meer van jezelf op internet te staan. Dit moet wel een coherent beeld opleveren over jezelf; bekijk eens Brandyourself om je te laten helpen. Onlangs gaf ik tijdens het 5 jarig jubileum van Lifehacking een talk over Brandyourself.

Deel ook zo nu en dan wat meer persoonlijke informatie want een zakelijke relatie zal dit waarderen. Wat mij betreft: “Doe je zaken met de vent en niet de tent!” De tent is meer LinkedIn en de vent is meer Facebook en Twitter. Wat je op deze sites plaatst (via posts) bouwt mee aan je Social Track Record. Dat interessante artikel, de projectbeschrijving; een goede testimonial of aanbeveling en een creatie (artikel, foto, etc).

Gemiddeld is men 7 à 8 uur per week op Facebook te vinden, dit is een onderbouwing dat Social Life op internet belangrijker wordt gevonden. Laat dus ook wat van je zelf zien. Social Authority door visibility = social capital. Steeds vaker zitten bloggers front-row bij belangrijke events.

Trend 3: Sociaal shoppen

Dat we online shoppen mogen duidelijk zijn; elk jaar stijgt de omzet die via webshops wordt gegenereerd. De smartphone en/of tablet, allebei een mobile device, wordt steeds belangrijker bij het shoppen. Het is toch veel leuker met een tablet op de bank even snel shoppen tijdens de uitverkoop dan weer helemaal naar een laptop of desktop te lopen. De beleving en besluitvormingsproces op de bank is heel anders dan achter een bureau. Doordat devices mobiel worden, zijn location based services zoals: Layer, Foursquare, Groupon en Scoupy steeds belangrijker geworden. Scoupy is een app die naar aanbiedingen zoekt op basis van waar jij je bevindt in een straal van bijvoorbeeld 2km. Ideaal als je nog ergens een iets goedkoper diner wilt hebben.

Foursquare was in het begin een app die je gebruikte om in te checken om ergens de Mayor te worden. De Mayor is iemand die ergens het meeste heeft ingecheckt. Foursquare wordt meer en meer een aanbevelingsdienst omdat mensen veel tips achter laten en foto’s plaatsen. Ideaal voor de eigenaar van een locatie omdat anderen de locatie gaan aanbevelen. Hiermee wordt Foursquare een concurrent voor bijvoorbeeld Yelp/ Booking.com/ Tripadvisor. Het veelbelovende Layar, moet nog echt gaan groeien, maar als dit eenmaal gaat gebeuren dan wordt de mobiel alleen maar belangrijker. Overigens brengt dit ook wel privancyvraagstukken met zich mee.

Near Field Communication zal belangrijker gaan worden. Via deze chip in een device wordt het namelijk mogelijk dat devices onderling informatie gaan uitwisselen. Mogelijk toepassing: betalen in de winkel met je smartphone.

Trend 4: Internet van dingen

Ofwel Internet of Things (IoT): interactie en communicatie tussen apparaten en mensen en tussen apparaten onderling (machine-to-machine). Mogelijke toepassingen: een melding krijgen wanneer de kachel thuis niet aan gaat en een spijkerbroek die aangeeft wanneer deze gewassen moet worden (kleine chips in de jeans). Er wordt veel data gegeneerd en daar zullen patronen uit moeten worden gehaald. Belangrijk is een gestandaardiseerde manier van informatie uitwisselen. Overigens is dit iets waar de mens zelf maar ten delen in is geslaagd; denk aan de Europese Commissie die nog heel veel stukken in allerlei talen omzet.

Trend 5: Sociale data

De term die de laatste tijd veel valt is: Big data. De term refereert aan de enorme hoeveelheid data die wordt gegeneerd door mens en machine. Daarbij wordt het steeds belangrijke om deze informatie goed te gaan inzetten in (bedrijfs)processen. Er zijn steeds meer bronnen waar informatie uitkomt en inzit. Veelal steeds vaker in de cloud. “In 2012 werd elke dag 2.5 triljoen bytes opgeslagen. 90% Van alle data in de wereld werd in de afgelopen 2 jaar opgeslagen”

Er bestaan een aantal fases binnen Big Data:
Data Capture (het verzamelen);
Data Storage (het opslaan);
Data Searching (data kunnen doorzoeken);
Data Sharing (date kunnen delen);
Data Analysis (data kunnen analyseren en in kaart brengen van de nuttige relevante informatie).

Wat zal 2013 ons brengen?

Economisch gezien wordt het een moeilijk jaar. Echter socialmedia zal blijven groeien en het gebruik toenemen zowel voor privé als professioneel gebruik. Bekijk je LinkedIn profiel nog maar eens. Je ziet dat LinkedIn steeds visueler wordt. Nog niet zoveel als Vizualize.me en Vizify. Daarnaast wordt LinkedIn ook steeds meer sociaal. Connections kunnen jouw skills beoordelen. Het zegt natuurlijk veel meer als jij 30 endorsements hebt voor de skill socialmedia dan dat jij dat zelf zegt.
De online strijd tussen Google, Apple, Microsoft, Facebook en in mindere maten Twitter, Foursquare en Pinterest gaat gewoon door.

Wat wordt de Pinterest van 2013? Dat weten we nog niet. Dat er weer iets nieuws zal komen dat mogen duidelijk zijn. De kans dat het een app voor een device wordt is wel groter! De toekomst zal leren wat het hoofdthema van 2013 gaat worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *