LinkedIn heeft inmiddels meer dan 5 miljoen (mei 2014) gebruikers (en daarmee profielen) in Nederland. Lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de uitgebreide mogelijkheden die LinkedIn biedt. Denk daarbij aan netwerken, business en sales te generen en informatie te vinden. Hieronder staan 7 tips die helpen om je persoonlijke profiel te verbeteren. Met deze 7 LinkedIn Tips voor professionals haal jij meer uit LinkedIn en benut je als professional wel de mogelijkheden!

LinkedIn Tip 1: Pakkende kopregel

De kopregel (korte pitch) is iets wat men direct ziet en leest nadat men jouw foto bekijkt. Deze kopregel is de bevestiging voor bezoekers aan je profiel dat jij hen kan helpen. Alleen je functietitel is dus niet voldoende om te vermelden. Bijvoorbeeld, “Salesmanager voor MKB” zegt nog weinig over wat jou als mens uniek maakt of welke betekenis jij voor de bezoeker hebt. De kopregel is een element waarin jij jezelf als personal brand neerzet. Denk goed na over deze pitch want dit staat ook naast je foto op LinkedIn als je ergens op reageert of iets plaatst. Het is extra uitdagend om een goede kopregel te bedenken omdat je slechts 120 karakters mag gebruiken.
Linked-tips-kopregel

LinkedIn Tip 2: Pas je publieke URL aan

Het blijft onbegrijpelijk dat er niet automatisch een goede link (URL) voor je LinkedIn profiel wordt aangemaakt. Als je een URL in jou contactinformatie ziet zoals (fictief): http://nl.linkedin.com/pub/jan-janssen/5/607/98%, dan wordt het hoog tijd om dit aan te passen! Ten eerste helpt het je positie van je profiel in Googlezoekresultaten te verbeteren. Ten tweede staat het netter als een bezoeker bij je contactgegevens kijkt. En het is enorm handig als je je profiel URL kunt vermelden in bijvoorbeeld je emailhandtekening of op je CV: http://nl.linkedin.com/in/voorachternaam.

LinkedIn Tip 3:Een goed gelijkende zakelijke pasfoto

Linked-tips-profielAls men op jouw profiel komt, kijkt men veelal als eerste naar je foto. Dit helpt mensen om je te herkennen (oud-collega, contactpersoon die je op een netwerkbijeenkomst tegen bent gekomen, etc). Gebruik alleen een foto van je gezicht zodat men je gemakkelijk kan herkennen. Het beste is om recht vooruit te kijken in een zakelijk setting (hangt voor een deel van je beroep en branche af). Over het algemeen is de profielfoto zakelijk van aard maar wel vriendelijk.

LinkedIn Tip 4: Een samenvatting die ingaat op hoe jij kunt helpen

Is alle bovenstaande informatie relevant voor de bezoekers, dan leest men jouw samenvatting. Dit is de plek waar je mensen moet overtuigen van jouw relevantie voor hen. Neem de tijd om goed na te denken wat je hier schrijft. Vraag hulp aan anderen (collega’s) om dit goed in te vullen. Je beschrijft hier hoe jij mensen helpt. Maak dus geen summary/ samenvatting van je carrière. Je kunt dit stukje meer laten opvallen door gebruik te maken van iconen.

LinkedIn Tip 5: Voeg skills toe waar mensen jou op kunnen beoordelen

Linked-tips-skillsWelke skills (vaardigheden) heb jij? Om deze goed te bepalen kun je het beste collega’s kort bevragen welke skills zij jou toedichten. Wanneer deze skills op je LinkedIn-profiel staan, kunnen profielbezoekers jou aanbevelen (endorsen) voor die skill. LinkedIn laat de best scorende skills bovenaan zien. Hierdoor zie je wat mensen over jou denken en waar je goed in bent. Dit is sterker dan als je over jezelf zegt dat je ergens goed in bent.

LinkedIn Tip 6: Volg INfluencers, bedrijven en thema’s (Pulse)

LinkedIn werd vroeger nogal eens vergeleken met een rolodex. De oorsprong van LinkedIn ligt wel in de persoonsprofielen (CV’s). Echter met de komst van bedrijfspagina’s, groepen, Pulse (branchenieuws), INfluencers (zij die artikelen en kennis delen in het netwerk van LinkedIn) en integratie met SlideShare, zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar dat social CV. Door INfluencers, bedrijven en thema’s te volgen laat je enerzijds zien waar je interesses liggen en anderzijds krijg je volledig gepersonaliseerd overzicht met voor jou relevante bedrijfs- en brancheinformatie en nieuwtjes.

LinkedIn Tip 7: Netwerken met de menselijke maat

rolodex“Mensen doen zaken met de vent en niet met de tent”. LinkedIn biedt jou de mogelijkheid om de tent én ook de vent goed uit te lichten. De tent beschrijf je door een goede korte samenvatting van het bedrijf waar je werkt. De vent laat je zien door o.a. skills (zie punt 5) toe te voegen en hobby’s en zaken die je bezig houden te vermelden (zie ook punt 6).
Besteed extra aandacht aan je contacten om ze te feliciteren met hun verjaardag, een nieuwe baan betrekken of x aantal jaar bij een werkgever in dienst te zijn. Dit zorgt voor een extra contactmoment en je geeft daarnaast persoonlijk aandacht aan je relaties.

Tot slot, LinkedIn als startpunt van je dag

Door toepassing van bovenstaand 7 LinkedIn Tips haal je al veel meer uit LinkedIn dan dat de massa doet. Zie LinkedIn als een dashboard waar allerlei relevante zakelijke info samenkomt. Kijk minimaal 1 keer per dag op LinkedIn of tenminste een paar keer per week. Een volgende keer ga ik wat dieper in op slimme handigheidjes in LinkedIn om meer business te genereren.

Heb jij zelf tips die je zelf toepast, zet ze hieronder neer en ik neem ze mee in het volgende artikel.

Ondersteuning bij LinkedIn?

Alexis biedt trainingen, workshops en 1-op1 coaching aan voor professionals, ondernemers, afdelingen en organisaties die LinkedIn willen gebruiken voor personal branding, netwerken en leads genereren. Lees ook 7 tips om meer uit je LinkedIn Profiel te halen. Bel gerust voor meer informatie: 0624 633 028.

Bron afbeeldingen rolodex

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *