06 Apr 2009
6 April, 2009

Beslissingen maken met Hunch.com

0 Comment

hunch

Heb je ook wel eens dat je denkt, waarom kan ik nu nooit een goede keuze maken? Er zijn genoeg vergelijkingsdiensten die vaak op productspecificaties of prijs vergelijken en helpen met de aanschafkeuze. Via de reviews van mensen kun je dan lezen hoe ze over hun aanschaf denken. Nadeel van die reviews, je weet niet wie die mensen zijn en waarom ze een bepaalde keuze hebben gemaakt. 

Een voorbeeld, een technisch iemand koopt een bepaalde TV en klaagt over van alles en nog wat. Je kunt bijvoorbeeld niet eens 3 verschillende externe apparaten aansluiten. Jijzelf bent atechnisch en leest zijn review en denkt, als ik dat allemaal niet kan instellen en aansluiten, dan koop ik die TV maar niet. Terwijl jij als persoon waarschijnlijk heel veel plezier kan beleven aan die ‘simpele’ TV waar je niets bij hoeft in te stellen.

Wat is hunch.com

hunch1

Het woord hunch staat voor intuïtief gevoel, voorgevoel en ingeving. Hunch.com is opgericht door de medeoprichter van Flickr: Caterina Fake. Hunch is al een tijdje in ontwikkeling maar eind maart is Hunch op uitnodiging beschikbaar. Een paar dagen na de vooraanmelding ontving ik de code en ben ik met Hunch aan de slag gegaan. In minder dan 10 vragen kan Hunch je helpen bij het oplossen van een vraag, probleem of dilemma. Hunch maakt gebruik van collectieve kennis en intellect van haar gebruikers. Bijkomend voordeel is dat Hunch antwoorden optimaliseert voor soortgelijke gebruikers. Hunch leert van elke antwoord dat wordt gegeven. Hunch leert ook meer over haar gebruikers omdat via vragen er een profiel van haar gebruikers wordt opbouwt (zie screenshot hiernaast). Voor de volledige uitleg verwijs ik naar de site.

Aan de slag met Hunch

Je registreert jezelf via Hunch.com met de gebruikelijke basisgegevens; op dit moment alleen op uitnodiging. De volgende keer dat je inlogt, kan je Hunch helpen om jou als persoon beter te leren kennen. Via allerlei vragen over van alles en nog wat (zie afbeelding hierboven) bouwt Hunch een profiel van jou op. Er zijn allerlei categorieën met vragen. Je kunt uit die categorie een vraag stellen die voor je zelf van toepassing is. Je kuntook  zelf een nieuwe vraag aanmaken en voorleggen. Een greep uit het aanbod:

  • Welke camera moet ik kopen?
  • Wie is mijn persoonlijke held?
  • Wat is je MBTI-type?
  • OP welke mannier kun je het beste door Canada reizen?

Mijn vraag was: “Wat is de beste laptop voor mij?” Zie de screenshots met vragen hieronder.
hunch2
hunch3
hunch5
hunch6

screenshots: bron hunch.com

De conclusie is een Apple MacBook. Hunch wist al dit ik Apple boven Windows verkoos. Er kan gelijk worden gekocht via Amazon. Dit is een relatief gemakkelijke vraag maar er zijn ook vraagstukken waarbij 10 vragen nodig zijn voor een beslissing. Er wordt een voorkeurresultaat aangegeven, met daaronder de ‘voors-en-tegens’ van andere gelijksoortige gebruikers. Hunch geeft ook inzage waarom de voorkeur bij jou past. Als een antwoord niet klopt, kun je dat aangeven. Vergelijkbare vragen worden ook weergeven. Je ontvangt een brede terugkoppeling om de keuze te maken of je vraag te beantwoorden.

Mijn ingeving over Hunch.com

In mijn ogen heeft Hunch een interessante propositie. Vooral het gebruik van collectieve kennis maakt deze dienst meer betrouwbaar en behulpzaam bij het maken van lastige keuzes. Het systeem lijkt een beetje op de aanbevelingsdienst die Amazon ook toepast. Kopers van CD X hebben ook CD Y gekocht. Het verdient niet de voorkeur om hele persoonlijke lastige keuzes voor te leggen, omdat dit voor andere ook zichtbaar is. Verder is het een gemakkelijke dienst die behulpzaam kan zijn voor vragen van alledag of de net wat lastigere vragen en dilemma’s. De site is in het Engels en van origine Amerikaans, dat is een nadeel omdat dit van invloed is op de vragen en antwoorden.

I’ve got a hunch that Hunch.com might be helpful!

Ook Hunch.com uitproberen, stuur mij een email of een tweet (first-come-first-serve) want ik mag 5 mensen uitnodigen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *