24 May 2009
24 May, 2009

Communiceren voor CEO’s

0 Comment

caw01Dat CEO’s moeten communiceren is geen nieuws. Wat wel interessant is om te zien hoe CEO’s communiceren ten tijden van een overvloed aan nieuwe communicatiemiddelen. Maandag 18 mei organiseerde FD Intelligence samen met Vodafone onder de naam [email protected] een bijeenkomsten in het Museum voor Communicatie (heel toepasselijk) over de impact van de ontwikkelingen in de communicatietechnologie op de onderneming. Het thema van de dag was: “de voorsprong van de connected CEO”. Hoe staat het met de bekendheid van nieuwe communicatiemiddelen bij topondernemers en CEO’s? Wat is het belang daarvan voor de innovatie van een onderneming?

Kickoff connectedness

caw03Na een prettige ontvangst met de maandageditie van het FD en een hapje en een drankje werd de bijeenkomst geopend door iemand van Vodafone. In de opening werd het Life Rhythm Knowledge Center van Vodafone aangekondigd. Dit onderzoekscentrum doet onderzoek naar de evolutie en trends van het leefritme van Nederlanders. Frederique de Jong van BNR nam de presentatie over en bevroeg de zaal over hun ‘connectedness. Over het algemeen zat dat wel goed. Gelukkig maar want ik vind dat je als communicatieprofessional in ieder geval op de hoogte moet zijn van de trends en ontwikkelingen en waar mogelijk moet deelnemen.

Keynote 1: Leiderschap in de connected wereld

caw02De eerste lezing werd gegeven door professor Fred Lachotzki van Nyenrode. In 15 minuten behandelde hij de volgende onderwerpen: de ideale onderneming, de transcountabel onderneming, leiderschap stijl en proces, het verhaal, de corporate dialogue en de connect leider.
Het is belangrijk dat organisaties blijven communiceren met alle stakeholders. Daarbij moet de organisatie streven naar maximalisatie van totale waardencreatie voor: aandeelhouders, medewerkers, klanten en de maatschappij. Daarbij speelt de connectedness van de CEO een belangrijke rol. De stijl van de CEO moet zijn:

  • integer
  • realistisch met verantwoordelijkheid
  • communicator

Daarnaast moet de ondernemers structureel organiseren op volgend factoren:

  • risico’s,
  • performance
  • slagkracht

Afsluitend, de connected leider:

  • is de bewaker van de waardes en waarden
  • is het gezicht van de koers en het elan
  • heeft de finale verantwoordelijkheid voor het managen van de organisatie want hij verbindt stakeholders

Keynote 2: trends, digitale communicatie en innovatie

caw04Martin Heijnsbroek (partner bij McKinsey & Company) verzorgde via mooie slides de middelste lezing.  Hij begon met een (vloed)golf aan digitale trends. Aldus onderzoek zou blijken dat in de toekomst internet een 3D-vorm krijgt; ik ben benieuwd hoe dat in zijn werk zal gaan. Digitale interactie neemt een grote vlucht en ook het gebruik van internet en intranet. Belangrijk advies: ”kijk naar de jongeren hoe die gebruik maken van middelen want, zij zijn de toekomst”. In mijn ogen een waardevol advies! In de presentatie kwam naar voren dat het professioneel inzetten van Google de researchafdeling haast overbodig kan maken. Bijvoorbeeld het slim inzetten van Google Reader, Google Trends en Google alerts kan veel waardevolle informatie opleveren waarop je zakelijke beslissen kunt nemen. “Digital communication is accelerator for innovation” vond ik wel een mooie quote uit de presentatie. De presentatie besloot met het statement dat het aantal aanvragen op patenten en innovaties verschuift van Amerika en Europa naar Azië. Doet me een beetje denken aan Did you know?

Keynote 3: social media & social netwoking

Simone Brummelhuis (oprichter IENS en The Next Women) gaf de laatste lezing over het inzetten moderne communicatiemogelijkheden. Ze liet de laatste mogelijkheden van connectedness zien. Daarbij merkte ze op dat grote bedrijven goed moeten kijken naar kleine start-ups, want daar komt de vernieuwing vandaan. He is voor kleine bedrijven gemakkelijker om te expirimenteren met niet zaken dan bij een groot bedrijf. De CEO of in ieder geval het bedrijf moet deelnemen in nieuwe netwerken, zie graphic.

Offline evenementen worden online gestart of andersom. Op deze manier vindt er een verweving tussen fysiek en online plaats. De verweving verstrekt de ervaring van deelnemers.
Ze stipte de mythes, bezwaren en barrières van sociale media aan. Belangrijk blijft om een heldere boodschap te hebben want je gaat deze via veel meer kanalen verspreiden. Social media kost in ieder geval tijd en is daarmee een (markering)investering. Belangrijkste advies voor iedereen: “doe mee, maar bedenk vooraf wat je strategie is!”

Discussie

Na de 3 presentaties hebben de bezoekers gediscussieerd met elkaar en sprekers. De take-aways waren de volgende:

  • klant drijft de innovatie
  • internet kun je niet controleren
  • meedoen met de hypes is vragen om handen te branden
  • ontwikkel en strategie voor omgang met sociale media
  • we weten nu niet welke tools/diensten blijvend zijn

Het was een leuke en informatieve avond die werd besloten met een borrel om na te praten over de nieuwe ontwikkelingen.

Wat vinden jullie van de take-aways? Zijn jullie het er mee eens of hebben jullie andere inzichten?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *