alexis van damOp 1 juli 2014 organiseerde Katherine Kucherenko en Alexis van Dam (LiveMindMapper en Moderator) van de Nyenrode Alumni VCV Marketing Communicatie Kring de activiteit: LinkedIn: Connecten en zakendoen in het digitale tijdperk. In dit artikel de highlights van beide sprekers en links naar de diverse materialen. Samenvattend kan worden gezegd dat content op LinkedIn zorgt voor leads.

LinkedIn: meer dan profielen alleen

marcel molenaar“Verkoop het gat en niet de boor”, aldus Marcel Molenaar (Head of Marketing Solutions LinkedIn BeNeLux) en een van de twee sprekers tijdens de avond. Een poll tijdens de avond gaf aan dat bijna iedereen aanwezig een LinkedIn profiel had. De cijfers in Nederland: bijna 50% van de ondernemers is actief op het zakelijk netwerk. Totaal aantal leden alleen in Nederland is meer dan 5 miljoen,wat neerkomt op 60 tot 70% van de totale beroepsbevolking in ons land.

LinkedIn is echter veel meer dan alleen het platform om te connecten. Natuurlijk is het profiel wel de basis van LinkedIn, maar in plaats dat mensen daarnaar toe gaan als ze een baan zoeken, werken ze nu aan hun professionele (online) identiteit en reputatie. LinkedIn wordt door B2B-bedrijven en in mindere mate B2C-bedrijven ingezet als contentplatform.

Content op LinkedIn zorgt voor leads

Wat scoort aan content binnen LinkedIn [LINK er in]? Alle content waarmee B2B professionals zich kunnen verrijken en door laten inspireren. Omdat LinkedIn strikt zakelijk wordt gebruikt, reageert men ook vanuit zijn/ haar professie en gaan niet schreeuwen zoals op andere sociale media nogal eens het geval is.

Marcel haalt onderzoek aan dat uitwijst dat LinkedIn door 91% van de mensen als favoriet netwerk wordt aangemerkt om aan Lead Generation te doen door content marketing. Gemiddeld is 1 van de 3 managers en 1 van de 5 directeuren op LinkedIn actief. Deze groepen maken deel uit van de DMU. Het is dus erg belangrijk om content binnen LinkedIn daarop af te stemmen.

Content op LinkedIn: lezen, delen en zelf maken

Door slim gebruik van showcase pagina’s (een uitbreiding op Company profile), kan slim content worden gesegmenteerd. Je kunt content dan specifiek afstemmen, bijvoorbeeld als je doelgroep alleen maar geïnteresseerd is in Office van Microsoft en niet alle diensten en producten van Microsoft.

LinkedIn is begonnen met het delen van artikelen van de top 500 great business minds waaronder: Richard Branson, Brian Solis en Bill Gates. Inmiddels wordt naast een korte statusupdate het ook mogelijk een lang artikel te plaatsen (zowel voor betaalde als gratis accounts). Deze mogelijkheid wordt langzaam aan uitgerold. Hoe actiever je al bent op LinkedIn, hoe eerder je ook de beschikking krijgt. Als laatste is het nu ook mogelijk om updates te sponsoren zodat je precies kunt targetten op wie die update te zien krijgt.

Wordt expert door content

shimon ben ayounShimon Ben Ayoun (CEO SpotOnVision en oprichter B2B Marketing Forum) begon zijn presentatie door het voorbeeld van Hubspot aan te halen. Hubspot maakt software voor marketautomation. Om naam en klanten op te bouwen zijn ze heel veel content – zoals whitepapers en how-to’s – gaan maken. Deze content deelde ze gratis. Ze helpen hun doelgroep aan gratis tips en inzichten. Hierdoor binden zij hun doelgroep aan zich. Dit is zeer succesvol gebleken en een succesvolle manier van contentmarketing.

De reis van de koper

Het gaat om de buyer journey. Welke reis (stappen) doorloopt een potentiele B2B klant? Wat ziet hij/ zij en waarop worden keuzes gemaakt? Het proces van awareness, consideration, decision speelt zich tegenwoordig veelal volledige online af en zonder tussenkomst van mensen. Als jij als bedrijf niet in de shortlist staat, weet je niet eens dat iemand bezig was om te kijken naar je bedrijf als mogelijke oplossing. Dit is wat Shimon noemt de Hidden Sales Cycle.

Nieuws van gisteren is oud nieuws

goede content marketingDat mag dan opgaan voor de krant. Voor kwaliteitscontent is dit niet het geval! Om die reden is het slim om content te recyclen, het opnieuw onder de aandacht brengen van een artikel zorgt voor een tweede leven. Shimon gaf ook een voorbeeld over hoe je een whitepaper kan opsplitsen in stukjes content. Vaak kost een goed whitepaper €10.000,- om te maken. Publiceer de whitepaper, maar deel het daarna op in een persbericht, een webinar over de inhoud, blogpost, interview met de schrijvers, etc. Op deze manier haal je veel meer uit de investering van de whitepaper.

Starten met contentmarketing

Ben, sloot af met de volgende drie stappen, om direct uit te gaan voeren:

  1. Begin met de basis, ken je doelgroep en stem daar je content op af.
  2. Content is de nieuwe currency. Het gaat om kwaliteitscontent die inspiratie biedt.
  3. Het gaat om consitentie en continuïteit in de contentmarketing aanpak.

Het is verstandig werk te maken van je LinkedIn profiel, LinkedIn Company Profile en showcase pagina’s. Daarnaast is het slim om snel te gaan bloggen binnen LinkedIn. Hulp nodig bij het inrichten van een persoon/ berdrijfsprofiel op Linkedin? Of neem vrijblijvend contact op met Alexis.

Inrichten LinkedIn persoonlijk of bedrijfsprofiel

Download materialen

Zoals mindmaps, slides, whitepapers, foto’s, infographics etc, vul svp onderstaand formulier in.

Nieuwsbrief: ontvang regelmatig praktisch toepasbare tips over Online Strategie die helpen online klanten te werven.
Abonnees krijgen korting op workshops & trainingen.
Je email-adres wordt niet doorverkocht aan derden!
Afmelden is altijd mogelijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *