06 Sep 2012
6 September, 2012

De belangrijkste socialmedia kanalen

0 Comment
7 sociale nwerken

Met enige regelmaat betrap ik mijzelf er op dat wanneer  ik in gesprek ben met mensen dat ze relatief weinig weten over socialmedia. Het blijkt dat – hoewel iedereen de socialmedia kanalen kent – men toch niet altijd de volledige kracht begrijpt. Om deze reden toch maar eens een korte uitleg over de belangrijkste socialmedia kanalen. Om deze kanalen en de onderlinge samenwerking toe te lichten, twee praktijk voorbeelden en oplossingen:

Voorbeeld 1 gebruik van video

Maak een korte instructievideo over hoe jullie X aanpakken. Plaats deze even op je Youtubekanaal en embed deze op je site in een artikel. Zorg ervoor dat dit artikel wordt doorgplaatst op Twitter en Facebook. Dan kan men vanuit je Facebookpagina ook via de Youtube tab diezelfde video bekijken. Voor de meer visueel ingestelde mensen plaats je de video op Pinterest zodat zij de video daar kunnen bekijken en, als ze behoefte hebben, kunnen doorklikken naar het onderliggende artikel.

Voorbeeld 2 delen van een presentatie

Laatst zei ik tegen een consultant, “… als jij vaak spreekbeurten geeft dan plaats je toch wel je slides op Slideshare? Dan kunnen deze gemakkelijk worden ingesloten op de website. Heb je gelijk een artikel wat je naar de aanwezige kan sturen. Vanzelfsprekend wordt dat getweet, geplaatst op Facebook en LinkedIn. Je kan ook de pro versie van Slideshare nemen; dit zorgt ervoor dat als mensen de slides willen downloaden ze even hun naam en e-mailadres moeten achterlaten. Dat is toch een mooie vorm van leadgeneratie?” Vraag: “Is dat moeilijk in te regelen?” Antwoord: “Als je slim zaken aan elkaar knoopt kost je dat niet meer tijd dan elke andere vorm zoals Powerpoints zippen en in Outlook plakken en rondmailen.”

De belangrijkste socialmedia kanalen

De twee bovenstaande voorbeelden geven de kracht en de integratie mogelijkheden aan van socialemedia. Mocht je nu niet precies weten welk socialmedia kanaal voor welk doel dient of wat het is, kan onderstaande uitleg hierbij helpen. Overigens staan de kanalen in willekeurige volgorde.

LinkedIn

Hét zakelijk sociaal netwerk – LinkedIn– heeft in Nederland 3+ miljoen gebruikers. Mogelijkheid om een online CV te maken en je netwerk inzichtelijk te maken. Netwerken en contacten worden inzichtelijk. Via vragen en groepen kan men kennis delen en op doen. Via events kan men evenementen delen met het netwerk.

Facebook

Met inmiddels met 6+ miljoen gebruikers is Facebook het grootste sociale netwerk in Nederland en is Hyvesvoorbij gestreefd. Facebook – hoewel voor veel mensen een sociaal netwerk om zaken met vrienden te delen – heeft de potentie om ook voor zakelijke communicatie interessant te worden. Via het maken van een bedrijfspagina kan een organisatie op een meer visuele wijze dan LinkedIn en Twitter updates, events en informatie delen. Organisaties verzamelen ‘likes’. Iedereen die ‘liket’ krijgt in zijn haar ‘timeline’ (stroom van berichten op Facebook) de updates van die organisatie te zien. Bovendien kunnen de meeste andere kanalen media doorzetten naar Facebook.

Twitter

De komst van Twitter heeft ervoor gezorgd dat communicatie veel sneller is geworden. Twitter is een middel om in korte berichten van maximaal 140 karakters te communiceren. Je kunt je abonneren op de stroom van berichten van een ander. Je hoeft gelukkig niet alles te lezen want het gaat om het nu plus en minus 1 à 2 uur. Twitter leent zich om te peilen hoe men ergens over denkt en het opsporen van opinieleiders en relevante informatie. Door ‘hashtags’ (#) en andere codes kan men gemakkelijk uit de hoeveelheid tweets voor jou relevante zaken halen. Twitter is bij uitstek geschikt voor webcare.

Google+

Facebook maar dan volgens de visie van Google. Google+knoopt op slimme wijze een aantal van de Google diensten (gmail, agenda, zoeken, documenten) aan elkaar. Het is nog niet omarmd door de meerderheid. Er zitten een aantal handige functies in – die beter zijn dan in Facebook – zoals event beheer en ‘Hangout’. Google Hangout is een virtuele sessie met 9 mensen houden waarbij ieder sprekende persoon automatisch in beeld komt.

Pinterest

Het nieuwste netwerk – Pinterest– dat draait om het plaatsen van afbeeldingen vanuit een bestaande bron op internet op een digitaal prikbord. Omdat dit zeer visueel en gemakkelijk is, neemt het aantal gebruikers snel toe. Zakelijke toepassing: bijvoorbeeld een mooie showcase van de locatie. Grote voordeel is dat de originele bron zichtbaar blijft en aanklikbaar is waardoor dit verkeer naar de bron genereert.

Foursquare

Het sociale netwerk – Foursquare – dat draait om fysiek inchecken op een locatie. Hiermee wordt de online en offline wereld aan elkaar geknoopt. Via smartphone checken gebruikers in op een fysieke locatie waar ze zijn. Dit biedt mooie kansen voor eigenaren van een locatie. Men weet dan dat iemand er is en er kunnen gerichte aanbiedingen worden gedaan. Het regelmatig inchecken kan de eigenaar van de spot promoten door een give-away.

Youtube

De tweede zoekmachine in de wereld is Youtube (onderdeel van Google). Het is dé plek om video’s te plaatsen en deze vervolgens op de eigen website in te sluiten. Video is bij uitstek een goede manier om informatie te delen. Gemiddeld leest men niet of slechter. Om die reden is video een goede en attractieve manier om informatie te delen. Ook bedrijven gaan steeds meet instructiesvideo’s en lezingen online plaatsen.

Het gaat om slim verbinden

Wil je ook eens jouw socialmedia slim verbinden met bestaande zaken die je nu al doet? Laat hieronder een reactie achter, of neem contact op met Alexis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *