04 Jan 2010
4 January, 2010

Een communicatief 2010

3 Comments

Via deze weg wil ik al mijn lezer een inspirerend, communicatief, creatief, gelukkig 2010 toewensen!

Het jaar 2010, start van het tweede decennium van deze eeuw, ik ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen. Een vooruit blik op 2010 in de vorm van drie trends.

Trend 1. Online en Offline worden één

In mijn ogen gaat de online wereld dit jaar een hoge vlucht nemen. De online wereld wordt meer en meer vervlochten met het offline leven. Straks maken we geen onderscheid meer. Tijdens de feestdagen bleken mensen meer tijd te besteden op Facebook dan Google. Dit geeft aan dat Socialenetwerk sites vaker en langer worden bezocht. Socialemedia zijn belangrijk in 2010, daarom wees er op aanwezig en wees actief (zowel privé vanuit Personal Brand en zakelijk). Begin met luisteren en dan pas reageren. Wees authentiek en eerlijk. Socialemedia diensten groeien enorm. Breng voor je zelf focus aan welke diensten belangrijk zijn en richt daar je aandacht op. Knoop op een slimme manier diverse diensten aan elkaar. Mocht je nog niet actief zijn op socialemedia start er dan dit jaar mee, want anders begin je zowel zakelijk en privé echt achter te lopen!

Trend 2. Alles altijd overal beschikbaar via je mobiel

In 2009 brak mede door de smartphone mobiel internet door. Binnenkort kun je bijna alles regelen via je smartphone met internet. De iPhone van Apple is populair als je het afmeet aan het aantal beschikbare apps (in de online winkel); er zijn ook andere voorbeelde waaruit de populariteit blijkt van de iPhone. Een van de redenen dat zowel Microsoft als RIM (de maker van de Blackberry) ook winkels hebben gemaakt waar gebruikers tooltjes kunnen downloaden. Met deze tooltjes kun je bijvoorbeeld documenten openen, je blog bijwerken, foto’s organiseren, spelletjes spelen, betalingen doen, LinkedInprofiel via bluetooth uitwisselen, route- en fileinformatie opvragen etc. Google lanceert haar eigen telefoon in januari. Mobiel internet gaat veel betekenen in 2010.

Trend 3. Twitter, nieuws en journalistiek

Twitter zal nog meer gaan groeien in dit jaar. In 2009 is Twitter bekend geworden bij een wat groter publiek. Biz Stone, een van de oprichters van Twitter, geeft aan dat het geen microbloggen meer is maar een informatieplatform. Als je wilt weten wat er nu aan de hand is, dan kijk je op Twitter. De nieuwsvoorziening zal hierdoor gaan veranderen en zo ook de journalistiek. Nieuws staat al online maar gaat zich razend snel verspreiden. Nieuws lekt uit via online kanalen. Mensen maken foto’s en filmen als er wat aan de hand is. Journalisten zullen sneller moeten gaan reageren en gaan bloggen i.p.v. wachten op de printmedia. Een mooi voorbeeld: NRC next verschijnt op papier en de website is nu in de vorm van een blog. Standaard nieuwsfeiten zijn gratis via bijvoorbeeld nu.nl. In mijn ogen zal men voor kwaliteitsnieuws waarschijnlijk kleine bedragen moeten worden betaald. Alleen dan zal de journalistiek kunnen voortbestaan. Uiteindelijk gaat het om de journalistiek en niet via welk media deze wordt aangebonden.

Sociale media in 2009

Zo in de eerste week blik ik nog eenmaal terug op 2009. Via Dutchcowbows stuitte ik op deze youtube video gemaakt door Rob Cottingham. Hij maakte in cartoonvorm met humoristische teksten een overzicht van socialemedia in 2009.

Wat zijn volgens jullie de trends van 2010?

3 Responses to Een communicatief 2010
  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Alexis van Dam, Sonja Broekhuizen. Sonja Broekhuizen heeft gezegd: Leuk stuk 🙂 RT @alexisvandam: Nieuw blogartikel, Een communicatief 2010 – http://bit.ly/7Vu3NE […]

  2. Robbert van den Heuvel 10/01/2010 at 15:03 Reply

     Hoi Alexis,
    Nog een belangrijke trend, die ik in 2010 verwacht:
     
    Ondernemingen, met name in een business-to-business omgeving, zullen zich meer en meer gaan verdiepen in de mogelijkheden, die inbound marketing ze biedt: het publiceren van relevante content voor hun doelgroep , het optimaliseren van de vindbaarheid hiervan, en de promotie van deze content via allerhande social media.
    Dit zal in 2010 tot gevolg hebben, dat er steeds meer vraag zal ontstaan naar:
     

    bekwame tekstschrijvers, die weten hoe je een “zoekmachine vriendelijke” tekst samenstelt, die ook nog eens leesbaar en interessant is voor de beoogde doelgroep;

    social media experts, die in staat zijn om deze content via de juiste social media kanalen te verspreiden;

    inboundmarketeers, die uit de toenemende stroom anoniem webverkeer kwalitatief hoogwaardige leads kunnen destilleren en deze vervolgens (bijvoorbeeld met behulp van marketing automation tools) verder op weg weten te helpen in de aankoopcyclus.

    Zie jij dit ook zo ?

  3. @Robbert, bedankt voor je suggestie. Deze uiteenzetting in 3 specialisme lijkt mij terecht. Content was King en zal King blijven. Daarbij past inderdaad de opmerking: ‘relevant’. Doordat er veel content wordt gemaakt is dat niet voor een ieder relevant. Organisaties of websites moeten hun content relevant maken voor hun doelgroep. De drie specialismes die jij hierboven hebt beschreven, helpen daarbij.


[top]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *