Eerder deze week heb ik een voorbespreking gehad met Len Middelbeek over het gastcollege over nieuwe media en communicatie voor studenten aan de Haagse Hogeschool. Tijdens deze voorbespreking hebben we het gehad over de diverse potentiële mogelijkheden van socialemedia voor journalisten en communicatieadviseurs.

Op uitnodiging van Len gaf ik op vrijdag 18 december een gastcollege over online communicatie en socialemedia aan studenten Communicatie & Journalistiek op de Haagsche Hogeschool. Het aantal studenten dat actief gebruikt maakt van Facebook het meeste, LinkedIn volgde en Twitter was hekkensluiter. Tijdens het interactieve college ontstond er een interessante discussie over privacy op internet en toepassing van socialemedia voor journalisten. Tijdens het college heb ik eerst het kader neergezet. Vervolgens een aantal voorbeelden laten zien van het gebruik van online media door traditionele mediabedrijven. Bijvoorbeeld het gebruik van Twitter door BNR bij het radioprogramma BNR Peptalk en neerleggen van een stelling op de LinkedIn-group van Adformartie.
Discussie tijdens het gastcollege ontstond mede door stellingen zoals:

“Sociale Media: is wat we offline deden, maar nu online zichtbaar en doorzoekbaar voor iedereen!”

“Kan sociale media er voor zorgen dat relaties dieper en beter worden?”

“Kan een communicatieadviseur zich permitteren niet op de hoogte te zijn van moderne communicatiemiddelen?”

“Door online media wordt iedereen journalist!”

Wat is jullie mening over deze bovenstaande stellingen? Andere stellingen staan in onderstaande presentatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *