De meeste professionals weten hun weg inmiddels te vinden naar het grootste zakelijke netwerk LinkedIn. Wereldwijd zijn er meer dan 380 miljoen gebruikers daarvan zijn er meer dan 5,5 miljoen uit Nederland. LinkedIn ontpopt zich tot de go-to-place voor de zakenwereld. Behalve de persoonsprofielen zijn er uitgebreide bedrijfsprofielen (Company Profile) beschikbaar en zijn er vele actieve groepen omtrent thema’s te vinden.

Personal branding met je LinkedIn profiel

Omdat je als LinkedIn-gebruiker steeds vaker interactie met je netwerk opzoekt door een update te delen, een artikel te schrijven, vragen te beantwoorden in een groep of een artikel van een company profile deelt, is de kans groter dat mensen op jouw LinkedIn persoonsprofiel landen. Wanneer dat gebeurt, is een goede foto van jezelf erg belangrijk. Dat is namelijk het eerste waar de ogen naar toe trekken. Op deze foto moet je goed herkenbaar zijn, bij voorkeur een lach en zakelijk voorkomen. De kopregel geeft aan wat je kunt betekenen voor een bezoeker er na zien ze je huidige functie(s) en de regio waar je je bevindt.

linkedinsamenvatting2

Waarom, hoe en met wat kan jij een bezoeker helpen?

Als de interesse is gewekt bij de bezoeker aan je profiel, dan komen ze vanzelf op de samenvatting. Een misvatting is dat je dit schrijft alsof het een samenvatting is van je werkzame leven, daar zitten bezoekers aan je profiel op dat moment echt niet op te wachten! De ruime die LinkedIn nu biedt (2000 karakters) moet je gebruiken om bezoekers te vertellen over je passie(s), wat jij voor hun kanbetekenen, waarom juist jij ze kan helpen en ook hoe.

Dit gemakkelijker gezegd dan gedaan merk ik tijdens trainingen en coachingsessies. Men vind het een uitdaging om van zich zelf te zeggen wat hun passies zijn en waarom zij de geschikte persoon zijn om te helpen. Van nature scheppen wij als Nederlanders niet over ons zelf op. In dit geval loon het om in je samenvatting uit te lichten wat jij goed kunt, hoe je helpt en vooral ook wat andere van je zakelijke kwaliteiten vinden.

Tips voor een aansprekende samenvatting op LinkedIn

De onderstaande 7 elementen kun je gebruiken om je samenvatting op te stellen. Betrek in het schrijven van een samenvatting altijd de blik van een collega ofpartner. Zij werken met jou en kunnen beoordelen of de samenvatting recht doet aan jou zakelijke-ik. 

  1. Schrijf de samenvatting als een netwerkdialoog (bijvoorbeeld tijdens een netwerkmoment). Stel je zelf in de samenvatting een paar vragen die je vervolgens beantwoord.
  2. Start met je naam en vertel in één à twee zinnen hoe jij gaat helpen. Voeg ook iets persoonlijks toe. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen niet met profielen.
  3. Waarom doe jij je functie/ werk? Vertel iets over je passie(s).
  4. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden (keywords) in je profiel.
  5. Benadruk hoe jij een bezoeker aan je profiel kunt helpen; wees hierin to-the-point.
  6. Gebruik symbolen en voeg visuele materialen (content) toe (een presentatie op slideshare over je bedrijf, een videopresentatie op YouTube, een infographic, etc,)
  7. Sluit je samenvatting af met een actiegerichte boodschap voor de bezoeker. Je wilt namelijk dat de bezoeker tot actie overgaat. Contact opnemen, iets downloaden via je website, verder lezen etc.

Hoe bepaal je de belangrijkste keywords?

Zoekwoorden (keywords) zijn belangrijk om te verwerken in je LinkedIn-profiel en vooral ook in de samenvatting. Dit zijn de steekwoorden waarop jij gevondenwilt worden. Denk zelf eens goed na over jouw kwaliteiten en wat voor waardeje toevoegt. Het is nog sterker als je je top-3 belangrijkste opdrachtgevers eens vraagt: “Als jij mij zou willen vinden, op welke woorden zou jij zoeken?”. Gebruik deze woorden in je samenvatting maar ook in de omschrijving bij je functie, projecten, cursussen etc.

Aan de slag

Heb je nog geen samenvatting op LinkedIn? Dan hoop ik dat je enerzijds doordrongen bent van het belang om deze te gaan maken. Heb je al wel een samenvatting op LinkedIn? Leg dan eens deze tips naast je samenvatting en kijk hoe je deze verder kunt optimaliseren.

Ik wens jullie een goede samenvatting toe zodat jij je profielbezoekers kunt raken en uitdagen om contact met je op te nemen.

Bedankt voor het lezen van dit artikel op LinkedIn. Hopelijk heb je wat aan deze tips? Heb jij zelf tips die je zelf toepast, plaats ze dan hieronder.

Dit artikel is eerder verschenen op MarketingMed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *