Afgelopen vrijdagmiddag, was het vrijdag de dertiende. Niet gehinderd door enig bijgeloof heb ik de boeklancering van PersonalBrand.nl bezocht. Deze vond plaats in de MINDZ lounge van Seats2Meet nabij het Utrechtse centraal station. In de lounge met meer dan 200 belangstellenden werd het boek gepresenteerd door de drie auteurs. In volgorde van presentatie waren dat Tom Scholte, Bas van de Haterd en Huub van Zwieten.

De eerste presentatie: wat is personal branding

image

De presentatie van Tom gaf het belang aan van personal branding en waarom professionals daar tijd aan zouden moeten besteden. “Wie googlet zich zelf wel eens?” Een deel van de toehoorders deed dat. “Wie kijkt verder dan de eerste pagina met zoekresultaten op Google?” Bijna niemand. Tom concludeerde dat het belangrijk is om bovenaan in de resultaten te staan; of in ieder geval in de top10. Gevraagd worden voor een project is beter dan jezelf proberen te verkopen. Om gevraagd te worden moet je voor je zelf heldere merkwaarden definiëren.

De professional doet er slim aan om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Bepaal relevante keywords/ competenties voor jezelf;
  2. Pas deze kwaliteiten zo vaak als mogelijke toe én doe alleen die dingen waardoor je merkwaarden naar voren komen;
  3. Communiceer deze kwaliteiten, waardoor voor iedereen herkenbaar is waarom hij/zij jou zou moeten betrekken bij een project.

De tweede presentatie: online branding

personalbrand_presentatie_2

De tweede presentatie, die door Bas werd gehouden, ging over de mogelijkheden van en tools voor online personal branding. “Your face is your brand.” Het plaatsen van een foto’s op internet helpt andere jou te herkennen als je bijvoorbeeld een evenement bezoekt. Mensen onthouden nu eenmaal beelden gemakkelijker dan namen. Waarop moet je letten bij het gebruik van de online tools. “Geef geen reacties op internet als deze je personal brand kunnen beschadigen.” “Denk na wat je wel én niet op internet plaatst.”

Manieren om online te branden zijn: het starten van een persoonlijk weblog. Als je daar de tijd niet voor hebt, kun je gaan microbloggen via Twitter. Ben je geen schrijver dan kun je via foto’s of via Youtube filmpjes aan je online branding werken. Deel met anderen waarmee je zoal bezig bent. Wat je leest op internet kun je delen via del.icio.us en je recensies van boeken kun je kwijt op Librarything. Aldus Bas: “Je weet dat je een ultieme personal  brand bent, als wikipedia een pagina aan jou wijdt.”

De derde presentatie: het vinden van de juiste uitdaging

personalbrand_presentatie_3

Na een korte pauze volgde de afsluitende presentatie van Huub. De droombaangoeroe stelde dat personal branding voor hem geen doel op zich is, maar een middel! Personal branding helpt mensen het unieke in zich zelf te ontdekken en te gebruiken. Als je een sterke personal brand bent, vindt je ook de droombaan die bij je past.

Na deze laatste presentatie vond de onthulling plaats van het boek. Een aantal genodigden, sterke personal brands, mochten een exemplaar in ontvangst nemen. Een aantal mensen deed via twitter en foto’s live verslag van deze boekpresentatie. Daarna was het tijd voor de borrel in Seats2Meet. In de trein terug heb ik alvast een start gemaakt met het boek. Een review verschijnt later.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *