pokenIn het begin van dit jaar was ik enthousiast over het van origine Zwitserse Poken. Ik ben in aanraking gekomen met de Poken op een Nieuwjaarsborrel. Hoewel het design mij niet aanstond, is gebruiksgemak van deze felgekleurde USBstickjes hoog. Poken is een USBstickje met daaraan bijvoorbeeld een bij, baby, panda, alliën of vos. Deze figuurtjes maken de Poken nogal een kinderlijke gadget. Ik moet bekennen dat ik zelf de bij heb gekozen (zie hiernaast) omdat het concept achter Poken wel interessant is. In plaats van businesscards uitwisselen kun je nu gemakkelijk je Poken tegen die van een ander aanhouden en vervolgens een code uitwisselen. Als je de vermomde USBstick in je laptop prikt, kun je vervolgens met de mensen die je hebt ontmoet connecten op bijvoorbeeld: Hyves, LinkedIn en Twitter

Contactgegevens uitwisselen

Een wat minder gemakkelijke oplossing om gegevens uit te wisselen is een kaartje via bluetooth van mobiel naar mobiel over te seinen. Dit is overigens arbeidsintensiever en duurt langer. Als je via bluetooth gegevens gaat uitwisselen, komt daar nog even wat bij kijken. Als men een fysieke businesscard in ontvangst neem, kun je ook connecten met diegene. Alleen moet men wel via een computer/ laptop, de gegevens in bijvoorbeeld LinkedIn overtypen om vervolgens te connecten. 

Onderstaande filmpje van Vincent Everts bij Tv-programma Kassa, laat het gebruik van Poken zien:

Het NOS-journaal heeft eind januari bericht over Poken. Poken zou de nieuwe rage worden. Tot op heden blijkt dit nog niet zo erg. Dit zal vermoedelijk te maken hebben met de distributie van de Poken. Hoewel op steeds meer plekken de Poken verkrijgbaar is, moet men toch moeite doen om een Poken te bemachtigen. Poken wordt pas een rage als vele mensen een Poken hebben en hun socialenetwerk-gegevens gaan uitwisselen.

Do you Poken of toch hello my name is E?

Grote voordeel van Poken is het gebruiksgemak. Het grootste nadeel van de Poken is de ‘kinderlijke’ verpakking die in het zakenleven minder snel zal worden geaccepteerd. Als een bedrijf een eigen verpakking om de poken zou kunnen plaatsen, zou dat de acceptatie in het zakenleven – naar mijn mening – versnellen. Want de techniek is zeer bruikbaar voor een zakelijke toepassing. Ik ben benieuwd hoe het Poken zal vergaan. Of zal toch concurrent van Nederlandse bodem (hello my name is) E de wereld gaan veroveren. E claimt de toekomst te worden van social networking. Grote voordeel van de E is dat men bezig is om te kijken over de techniek via mobiele telefoons kan worden toegepast. Dit zou de acceptatie aanzienlijke vergroten omdat men dan geen apparte gadget nodig heeft om gevens te kunnen uitwisselen. Zie het videointerview met de bedenkers van de de E door marketingfacts hieronder:


Interview My Name is E from mfredactie on Vimeo.

Poken is gericht op jongeren tussen de 15 en 25 jaar terwijl de E nog in testfase is en de gadget nog niet gereed is. De tijd zal het leren welke van beide systemen de harten van het grote publiek gaan winnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *