03 Feb 2014
3 February, 2014

Social Media Dialoog Young Logeion

0 Comment

Op dinsdag 28 januari faciliteerde Alexis samen met Floris ten Kate (vanuit Orange Dolphins) de Social Media Dialoog tijdens een bijeenkomst van Young Logeion (netwerk groep van de beroepsvereniging voor communicatie Logeion). Het thema van de bijeenkomst was Strategisch adviseren over social media welke plaats vond bij communicatieadviesbureau GKSV in Amsterdam. De centrale vraag was: ‘Hoe adviseer je strategisch over de inzet van social media voor je organisatie?’. Floris en ikzelf gingen dieper in op hoe je social media kunt inzetten om bij te dragen aan de doelstellingen van de organisatie.

Young professionals Roeland van der Vliet en Jeroen van Woudenberg deelden hun ervaringen uit de praktijk.

In Dialoog met de doelgroep

Deze bijeenkomst was gericht op de Young Communicatie Professional, hoe hij/ zij binnen organisaties kunnen starten en/ of verder kunnen met social media. De aanwezigen (variërend van gemeenten, zorginstellingen, multinationals en bedrijven) vonden het lastig hun doelgroep te vinden en te betrekken bij hun online communicatie veelal social media. Het heeft er mee te maken dat de waarde van social media helder moet zijn voor de organisatie en vooral ook het management. Via twee stellingen gingen wij met de aanwezigen in dialoog over hoe men het beste social media kan oppakken.

In 7 stappen naar social business

Vrij naar het werk van Brain Solis de 7 succesfactoren van social business hebben wij de deelnemers 7 stappen aangereikt om social media als enabler te zien van organisatiedoelstellingen. De 7 stappen:

  1. Waar staat de organisatie voor?
  2. Toekomstperspectief over (klant)communicatie (dialoog) opstellen
  3. Aansluiting C-Suite & integratie met organisatiedoelen
  4. Roadmap opstellen
  5. Vaststellen richtlijnen & governance
  6. Middelen, mensen & budget
  7. Investeer in technologie

 Presentatie

In onderstaande presentatie staat de stappen verder uitgewerkt.

Uitkomsten van de Social Media Dialoog

Tijdens de social media dialoog kwamen interessante zaken naar voren. Een van de inzichten die naar voren kwamen: bij een natuurorganisatie waar de mensen in het veld (niet de jongeren) zeer proactief aan het twitteren zijn geslagen en op die manier informatie delen en de dialoog starten

In onderstaande mindmap staan een aantal inzichten die tijdens de social media dialoog naar voren kwamen. Download de volledige PDF via slideshare.

Social Media Dialoog inzetten?

Een ideale kennismaking en start om de C-Suite mee te krijgen in social media. Een van de belangrijkste doelen met deze dialoog is te kijken op welke wijze social media kan bijdragen aan de organisatie doelstellingen.
Ben jij communicatie professional en loop jij er tegen aan dat je met social media niet verder komt in jou organisatie? Overweeg de social media dialoog in te zetten.

Stuur mij vrijblijvend info over de social media dialoog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *