Vorige week maandag was al weer de vierde Social Strategy Talk. Deze keer vond het event plaats in het Trouw-gebouw in Amsterdam. Hoewel het broeierig warm was, werd er geanticipeerd met frisse muntthee en water. De dag werd geopend met een interessant filmpje, Penny For Your Thoughts met daarin Don Tapscott over ‘reindustrialize the planet’, zie deze link.

Met de komst van het web is het mogelijk om gemakkelijk samen te werken. De huidige crisis moeten we aangrijpen om ons en de wereld te resetten. Een nieuw type leiderschap is nodig om ons uit de crisis te halen. De nieuwe generatie komt er aan, de digital natives, deze denken anders.

Innovatie, nieuwsmedia en de ontwikkelingen

Piet Bakker, de eerste keynote spreker trapte af met een presentatie over de toekomst van de krantenindustrie. Piet stelt: “Technologie niet altijd een vooruitgang hoeft te zijn”. Een aardig voorbeeld: de treinreis tussen Amsterdam en Den Haag kost anno 2009 ongeveer net zo veel tijd als 100 jaar geleden. Hoewel wij grotendeels allemaal gebruik (kunnen) maken van internet en de mogelijkheden is er een groot deel van de wereld dat ‘niet connected’ is. Uit het verleden is gebleken dat bij een grote crisis of recessie de media na de crisis vaak veranderen.

Kranten opereren op basis van advertentie-inkomsten, deze vallen vaak terug in tijden van crisis. Hierdoor moeten kranten andere vormen van inkomsten vinden of gaan innoveren. Het businessmodel van krant is er een die is gestoeld op systemen uit het verleden. Vooral de drukpers blijkt een remmende kracht voor innovatie vanwege de forse investering. Een scherpe constatering: “De krant lees je niet voor het nieuws.” Al helemaal niet als je beseft dat de voorpagina van de ochtendkrant  – welke je om 8 uur leest – al bijna 12 uur oud is! In de ogen van Piet is een krant een community.

Innovatie is een succesvolle vernieuwing. Piet haalt onder andere Google, Twitter, Segway, Myspace en Youtube aan. Waarom zijn deze diensten/producten succesvol? Deze diensten/ producten blinken uit in simpelheid, zijn goedkoop en toegankelijk. Ze zijn succesvol omdat ze gebruikers toevoegen aan een nieuw product. Met een vernieuwing van een product of dienst komen er maar weinig nieuwe gebruikers bij. Vanuit innovatie is het beter om simpelere producten te ontwikkelen dan technisch betere. Door betere producten te ontwikkelen, bind je geen nieuwe groepen gebruikers; simpelere producten doen dit echter wel! Het is tegennatuurlijk voor bedrijven om simpelere producten te maken want deze zijn vaak goedkoper en daarmee minder interessant dan betere producten die vaak duurder zijn en prijzen winnen.

Mislukkingen en innovatie

Paul Iske, Chief Dialogue Officer bij ABN Amro, had een prikkelende stelling: “Het draait om briljante mislukkingen”. Innovatie: “is een proces waarin waarde wordt gecreëerd waar kennis wordt toegepast waar dat nog niet eerder is gebeurt.” Om dit te illustreren gebruikte hij onderstaande filmpje:

Falen en mislukkingen zijn aldus Paul belangrijke randvoorwaarden voor het innovatieklimaat binnen een organisatie. Daarbij komt dat een open dialoog bijdraagt om deze randvoorwaarden te scheppen. Voor de kenniswerker speelt de werkomgeving een cruciale rol in de gepercipieerde ruimte voor innovatie. Want om te kunnen innoveren moet je leren van mislukkingen en moet je fouten kunnen maken waarvan je kunt leren. Er moet ook de ruimte zijn om te kunnen ondernemen.

“Failure is an option”
Sir Ken Robinson

Risico’s moet je vooral niet uitsluiten maar je moet ze kennen en er vervolgens naar handelen. Radicale risico’s zijn niet te controleren, houdt daar rekening mee. Een aantal interessante mislukking zijn gebundeld op de communitywebsite.

sst4
Na dit inspirerende verhaal besloot Paul zijn verhaal met onderstaande conclusies:

  • Serendipiteit is een cruciaal bedrijfsproces
  • Co-creatie: meeste kennis en veranderingen komen van buiten de organisatie
  • Sterke koppeling tussen kennis productiviteit en fysieke omgeving
  • Leiderschap is vereist voor het creëren van een innovatieklimaat

It’s Like Playing in a Rockband

Deze visuele en enthousiasmerende presentatie van Andreas Sjöström ging over onderstaande thema’s

  1. Explore passion
  2. Improve skills
  3. Delight the crowd

Explore passion

Vragende wijs verkent Andreas zijn drie hoofdthema’s:

  • “Wat is je passie?”“Passie komt op de eerste plaats en werk op de tweede.”
  • “Wat zijn je unieke kwaliteiten?”
  • “Ben meester van je eigen passie.”
  • “Leef je droom.”
  • “Een carrière gebouwd op passie is een winnende combinatie.”

Improve skills

  • “Bezit je unieke kwaliteiten?”
  • “Heb jij onderscheidende expertise?”
  • “Communiceer die expertise!”
  • “Houd movers en shakers in de industrie in de gaten.

Delight the crowd

  • “Manage de verwachtingen!”
  • “Vraag je af, wat zorgt ervoor dat klanten jouw nodig hebben?”
  • “Bepaal je doel, welke expertise heb je en wat biedt je aan.”
  • “Richt je op de vraag van de andere partij.:

Zie deze site voor een samenvatting van zijn verhaal

Conclusie van de vierde Social Strategy Talk 4 in statements

  • “Go beyong news”
  • “Gebruikers maken het product
  • “Giving is the new taking”
  • “Welke kennis blijft onbenut?”
  • “It’s like playing in a rockband: passion!”

Onderstaande compilatie video geeft een goed overzicht van de dag:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *