Je zou zeggen dat SocialMedia gebruik door ZZPers en zelfstandig ondernemers erg logisch is? Echter blijkt dit toch minder vaak te gebeuren dan je zou verwachten. Hoe zou dat komen? Als zelf respecterend professional ben je toch connected met de immer belangrijker wordende virtuele wereld? Bijvoorbeeld een metselaar die online naar opdrachten zoekt , een tekstschrijver die op diverse platformen potentiële klussen in de gaten houdt of een spreker die zijn slides deelt via Slideshare en die daarmee op zijn LinkedIn profiel deelt.

Het lijkt toch nog niet zo gemakkelijk

Uit mijn eigen ervaring in gesprekken met andere zelfstandigen blijkt toch dat men nogal moeite heeft om effectief socialmedia te gebruiken. Vaak gehoorde klachten: “Het kost zoveel tijd”, “Er verandert iedere keer een hoop” en “Ik weet eigenlijk toch niet hoe ik het moet gebruiken”. Het is natuurlijk ook zo dat socialmedia onderhevig is aan verandering. Neem LinkedIn, de laatste tijd voeren zij veel wijzigingen door; overigens dragen deze uiteindelijk wel bij aan meer rendement voor haar gebruikers.

Onderscheiden door innovatie en socialmedia

zzpers ondernemers socialmediaPanteia (ondernemerschap.nl) heeft onderzoek gedaan naar hoe zelfstandig ondernemers/ ZZP-ers socialmedia gebruiken om te innoveren. Iedere ZZP-er weet dat stilstand achteruitgang betekent. Diegene die onderscheidend is en sneller schakelt dan andere kan in deze tijd van een overvloed van beschikbaarheid van informatie en mensen de slag winnen. Aldus de onderzoekers draag socialmedia bij aan serendipiteit (toevallige ontmoetingen/ vinden van informatie). Door socialmedia zijn we hyperconnected en daarmee ontstaan er meer kansen voor innovatie en nieuwe ideeën.

Wat levert socialmedia voor ZZP-ers op?

Socialmedia kost tijd en daarmee ook geld, is een veel gehoord tegenargument. Uit het onderzoek – dat door Panteia in 2012 is uitgevoerd – blijkt dat voor driekwart van de deelnemers socialmedia iets heeft opgeleverd:

  • 32% van de ZZP-ers die actief socialmedia gebruiken hebben nieuwe klanten geworven
  • Bijna 30% geeft aan een betere naamsbekendheid te verkrijgen
  • Bijna 30% zegt contact te hebben met potentiële klanten/ opdrachten
  • Nieuwe ideeën en inspiratie wordt door 16% van de deelnemers genoemd
  • Voor 25% van de onderzochte ZZP-ers bracht socialmedia geheel niets

Dit zijn al best aardige cijfers. Mocht je al socialmedia gebruiken, dan ben je op de goede weg. Mocht je nog niet socialmedia gebruiken dan geeft dit onderzoek aan toch echt eens de stap te wagen. Elke verandering is moeilijk, Alexis helpt je hier graag bij.

Actieve profilering via socialmedia profielen

Het loont om te investeren in een goede en actieve profilering op socialmedia kanalen zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Slideshare en Pinterest. Actieve profilering houdt in dat je het profiel dat je een keer hebt gemaakt, voedt met nieuwe content; één voorbeeld per socialmedia kanaal:

  • LinkedIn: je profiel bijwerken met de laatste opdrachten, verworven skills en artikelen
  • Twitter: een link plaatsen naar je laatste artikelen, publicaties, projecten
  • Facebook: een link plaatsen naar een project of iets delen wat met jou vak te maken heeft
  • Youtube: een interessante instructievideo delen of zelf eigen video’s plaatsen
  • Slideshare: je laatste presentatie publiceren
  • Pinterest: een visueel CV maken of foto’s van projecten delen

Concluderend

SocialMedia gebruik door ZZPers en zelfstandig ondernemers is het zeer aan te raden socialmedia in te zetten; of in ieder geval het gebruik verder uit te breiden. Omdat zij niet altijd de middelen, geld en mensen hebben die grote/ MKB bedrijven hebben, kunnen juist zij hun voordeel doen. Via socialmedia kunnen zij kennis en contacten opdoen. Behalve het opdoen van nieuwe (potentiële) klanten en opdrachten kan socialmedia zeer goed gebruikt worden om bestaande relaties uit te bouwen en te beheren. Denk maar eens aan LinkedIn contacts; dat houdt haarfijn alle interacties met een contactpersoon die je via LinkedIn hebt gedaan bij. In feite neemt dat de functie van een klein CRM over.

Kortom kansen genoeg!

Ben je al gestart en wil je advies over hoe je effectiever met socialmedia om kunt gaan; graag help ik je om een passende strategie en stappenplan.

Ja, ik wil een passende socialmedia strategie en stappenplan

Sta je nog aan het begin van het aanmaken van de profielen? Moet je deze profielen op het sociale web nog inrichten om jezelf als zelfstandig professional (ZZP-er) te profileren? Alexis ondersteunt je daarbij graag!

Ja, ik wil graag starten met socialmedia en mijn profielen aanmaken en inrichten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *