15 Feb 2010
15 February, 2010

Sociale media in de praktijk 2/2

0 Comment

In het eerste deel van het verslag van de Future of Web groep meetup heb ik de twee verhalen van de internationale sprekers beschreven. Ellen Petry Leanse (@chep2m op Twitter) Hoofd van Enterprise Marketing Communications, bij Google US en Adam Wallace (@adwal op Twitter) van het Roger Smith Hotel in New York.
In het tweede deel van het verslag beschrijf ik een korte weergave van de discussie over de ROI van socialemdia

ROI van socialemedia

De open discussie, volgend na de twee presentaties, brachten een aantal interessante inzichten en adviezen.

Twitter

Hoe kun je socialemedia in een organisatie invoeren? Er werden drie voorbeelden aangehaald waar Twitter werd gebruikt. Allereerst waarom is Twitter zo populair?

Aldus de sprekers reduceert Twitter frictie in communicatie, dat is iets waar mensen van houden, opheffen van die frictie. Het is ook laagdrempelig en iedereen kan het in principe leren en gebruiken. Het is ook altijd bij de hand, op laptop, mobiel etc.

De eerste was JetBlue, een airliner uit USA, gebruikt Twitter om te converseren met haar klanten en loyaliteit te kweken. Dell gebruikt Twitter om aanbiedingen van haar producten aan te kondigen. Op deze wijze creëren ze een vaste groep van volgers. Zappos, een fashionmerk uit de USA, gebuikt Twitter om een persoonlijk merk te zijn en om via dit kanaal mensen te beïnvloeden.

Sociaalkapitaal

In mijn optiek was een van de belangrijkste elementen de “opportunity cost of not using social networks”. Iedereen weet af van het bestaan van socialenetwerken, maar lang niet alle organisaties maken gebruik van deze netwerken. Tot voor kort kon je daar mee weg komen maar zo langzamer hand kun je wel afvragen wat het organisaties kost om niet gebruik te maken van socialenetwerken. Op socialenetwerken zit voor een belangrijk deel sociaal kapitaal, ook wel whuffie genoemd. Er zijn 3 belangrijke kernwoorden voor sociaal kapitaal:

authenticiteit
relevantie
vertrouwen

Onderstaande video legt in het kort uit Whuffie is:

Het is belangrijk om loyaliteit van mensen te winnen door socialemedia te gebruiken. Daarbij kun je je afvragen wat de kosten zijn om te gaan ‘praten’ met potentiële klanten? Echter loyaliteit valt lastig in klinkende munt uit te rekenen. Wat zijn de opbrengsten als een bekend persoon aan duizenden vervolgens twittert dat hij/zij een fantastische ervaring heeft gehad? Organisaties moeten beginnen om te gaan luisteren naar wat mensen over hun organisaties op het internet zeggen. Vervolgens kunnen zij gaan deelnemen.

Meten is weten…

Er zijn natuurlijk diverse tools om te monitoren wat sociale media te weeg brengt, te denken valt aan Google Analytics, buzz tracking, promotiecodes. Echter niet alles is meetbaar. Omdat socialemedia erg menselijk is, zou de beste meetmethode menselijk moeten zijn. Het boek Web Analytics 2.0 door Avinash Kaushik, geeft een interessante doorkijk naar de toekomst van meetbaarheid.

Wat is de waarde van een retweet? Dit hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de followers. Heeft een tweet een hoge kwaliteit dan is men eerder geneigd deze door te tweeten. Het kost echter niets extra’s. Belangrijk is om waardevolle informatie te delen!

Social Media: “Everyday there is a new opportunity”

Stappenplan voor de invoering van sociale media

  • Welk budget is beschikbaar?
  • Welke doelen wil je wanneer bereiken?
  • Wat zijn de opportunity costs?
  • Begin met het opzetten van een profiel
  • Maak een verhaal
  • Als je nu begint sta je binnen een kwartaal hoger in de rankings op Google
  • Pas de strategie gedurende de looptijd aan de actualiteit aan

De gehele bijeenkomst is vastgelegd met Ustream, zie hieronder:

In mijn ogen een interessante meetup met twee interessante internationale sprekers. Wat vinden jullie van bovenstaande inzichten en adviezen? Zijn ze bruikbaar en toepbasbaar?

Update

Tijdens deze meetup en na afloop is onderstaande lijst met conclusies door Evert Jan van Hasselt gemaakt; klik voor een grotere versie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *